fbpx

Hoe ga je om met een afwijzing?

  • Ingrid van Ophem

Iedere ondernemer krijgt wel eens een nee te horen. De klant besluit niet of niet bij jou te kopen. Hij kiest voor een andere oplossing of een andere leverancier. En daar zit je dan. Afgewezen en je baalt er rest van de dag of zelfs de week van. Je begint misschien zelfs te twijfelen aan jezelf of jouw product of dienst. Het kan nogal een impact en gevolgen hebben zo’n afwijzing van de klant. Hoe ga je daar goed mee om?

Vat het niet persoonlijk op

Niemand vindt het prettig om afgewezen te worden. Maar de ene afwijzing komt soms harder binnen dan de ander. Dat wordt bepaald door wie je wordt afgewezen en op welke gronden. Maar de persoonlijke afwijzing is wel de moeilijkste om mee om te gaan. En als ondernemer voelt het al gauw dat je persoonlijk wordt afgewezen. Want jij bent voor jouw gevoel jouw bedrijf en jij bent jouw product of dienst. Dat is natuurlijk niet het geval. De klant die nee zegt tegen jou, zegt dat niet tegen jou persoonlijk. Want dan had hij wel gezegd dat hij met jou geen zaken wil doen. Hij zegt nee tegen jouw product of dienst. Vat de afwijzing dus vooral niet persoonlijk op.

Leer ervan

Het is veel beter om te achterhalen waarom hij nee tegen heeft gezegd. Want daar kan je wat mee. Daar kan je van leren, jouw product of dienst beter maken of gewoon de manier waarop je het hebt aangepakt de volgende keer anders en beter doen. Dat betekent dus ook vragen waarom je wordt afgewezen. Dan weet je meteen of jij persoonlijk wordt afgewezen of dat er toch andere redenen zijn. Een enge vraag misschien, maar het is ook een vraag die je dient te stellen. Want wanneer je die niet stelt dan communiceer je naar de klant dat het je ook niet veel uitmaakt of hij voor jou kiest. Want je wilt blijkbaar niet eens weten waarom je het niet geworden bent.

Voorkomen

De belangrijkste reden waarom een klant voor een ander kiest ligt vaak aan wat de ander wel heeft gedaan en wat jij niet hebt gedaan. Zoals bijvoorbeeld beter in contact blijven met de klant. Betere inventarisatie gedaan en daardoor een passender voorstel kunnen maken. Een voorstel dat de klant meer aanspreekt. Het kan natuurlijk ook zijn dat deze klant helemaal niet bij je past en dat jij de klant niet kan bieden wat hij nodig heeft. Dus eerst goed onderzoeken of jij deze klant wel kan bedienen en niet zomaar altijd voor iedereen een voorstel maken gaat je ook helpen om minder afwijzingen te krijgen. Vragen of de klant nog meer offertes heeft aangevraagd maakt meteen duidelijk hoe het zit en met wie en op welke manier je de concurrentie aan moet gaan.

Positieve mindset

Ga ervan uit dat het lukt. Het grote gevaar van afwijzingen is dat je erin gaat geloven dat je toch wordt afgewezen. En als je denkt het gaat vast weer niet lukken, dan roep je de afwijzing op jezelf af. We zijn nogal geneigd om alles wat niet lukt te onthouden en dat wat wel lukt snel weer te vergeten. Ga eens na hoe vaak je bent afgewezen en hoe vaak een voorstel is doorgegaan. Waarschijnlijk valt het percentage afwijzingen je enorm mee. En kijk dan meteen even naar de reden en in hoeverre je daar wat aan had kunnen doen. Dus blijf niet hangen in wat niet lukt, maar vier wat wel lukt. Het zorgt voor een positieve mindset en die heb je nodig om een ja te krijgen van jouw klant.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN