fbpx

Dit vinden ondernemers lastig

  • Ingrid van Ophem

Ik spreek veel ondernemers en vaak komen ze pas bij om hulp als ze op het punt staan het op te geven. Ze vinden het werk wat ze doen heel leuk, de vrijheid die het ondernemerschap ze biedt is heerlijk, maar toch denken ze er over om de handdoek in de ring te gooien. En dat is zonde, want ze hebben er hun hart en ziel ingelegd.

Hun zekerheid voor opgegeven en zijn goed in wat ze doen. Ze missen alleen de ervaring van het ondernemer zijn. Ze lopen vooral tegen praktische zaken aan. En dat zorgt er voor dat er een stemmetje in het hoofd begint te roepen: is het niet beter om te stoppen? Maar ja wat dan? Weer terug naar een vaste baan? Dat is niet wat je wilt en vaak ook lastig wanneer je de vrijheid van het ondernemer zijn hebt geproefd.

Veel ondernemers komen bij mij met dezelfde vragen en onderwerpen die ze lastig vinden. Deze zijn vaak makkelijk en snel op te lossen door een andere aanpak of mindset. Dit zijn de belangrijkste 5 problemen waar ondernemers tegenaan lopen met tips wat je kan doen om dit te voorkomen.

Hoe kom ik aan nieuwe klanten

Iedere ondernemer heeft nieuwe klanten nodig of kan meer halen uit zijn bestaande klanten. Hoe doe je dat? Wat doe je met een aanvraag via de mail? In elk geval is een pro actieve houding hier belangrijk. Dat je zelf het initiatief neemt en signaleert waar de mogelijkheden liggen.

Hoe volg ik mijn offertes op

Dit is misschien wel de meest voorkomende vraag. Ik verstuur een offerte en dan? Wat doe je dan? Ook hier is een pro actieve houding noodzakelijk om zo vaak mogelijk een ja te krijgen op jouw voorstel. Zelf het initiatief nemen tot het contact dus.

Hoe voer ik met vertrouwen een verkoopgesprek 

Vooral wanneer offertes vaker niet doorgaan, om welke reden dan ook, heeft dit invloed op het zelfvertrouwen van de ondernemer. Hier draait alles om een positieve mindset en weten hoe je het gesprek voert. Goed de wensen inventariseren en daardoor een passend voorstel kunnen doen waar de klant ja op zegt.

Hoe onderhandel ik over mijn prijs

Mijn klanten willen korting. Ik verlies het vaak op prijs, terwijl mijn klant appels met peren vergelijkt en dus kiest voor een goedkoper, maar ook kwalitatief minder product. Overtuigd zijn van de waarde van jouw prijs helpt je om de klant te overtuigen dat jij niet te duur bent.

Hoe organiseer ik mijn werk

Veel ondernemers werken 50 tot 60 uur per week. Vinden het lastig om een goede balans in hun werk en privéleven te creëren. Doen alles i.p.v. dat wat uiteindelijk leidt tot omzet en een goed inkomen. Prioriteiten stellen en jouw doel voor ogen houden zorgt ervoor dat je de juiste dingen doet die zorgen voor de groei van jouw bedrijf.

Dit zijn de onderwerpen die ik tijdens trainingen en coaching trajecten met ondernemers veel tegenkom en waar ik ze mee help om uiteindelijk met meer plezier en meer resultaat hun werk te doen. Loop jij hier ook tegenaan? Veel van mijn blogs gaan over deze onderwerpen dus kijk eens of er voor jou, op een bepaald onderwerp, nog tips in staan die jij kan gebruiken. Denk jij soms ook dat je de handdoek wel in de ring wilt gooien? Zoek dan hulp. Want het is zo zonde om te stoppen met iets waar je goed in bent, maar waar je gewoon een beetje hulp bij nodig hebt.

Ben jij benieuwd of een training of coachingstraject jou kan helpen om meer resultaat te halen uit jouw onderneming? Bel of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. mij en we bespreken samen waar jij tegenaan loopt in jouw ondernemerschap en ik denk graag met je mee waar voor jou de oplossing ligt. 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN