fbpx

Wat communiceer jij non verbaal?

  • Ingrid van Ophem

Het grootste deel van onze communicatie is non verbaal. Non verbale communicatie is de manier waarop je communiceert met jouw lichaam en de intonatie van jouw stem. 90 % van onze communicatie is non verbaal. Dus wat je zegt is veel minder belangrijk dan hoe je het zegt en wat jouw houding is terwijl je het zegt. We zijn ons daar heel vaak niet van bewust.

Je komt een winkel binnen en daar hangt iemand ongeïnteresseerd op een kruk achter de kassa. En ook al zegt deze persoon vriendelijk goedemiddag, hij of zij straalt uit er geen enkele zin in te hebben. Er staan twee medewerkers met elkaar te praten terwijl jij de winkel binnenloopt. Ze gaan rustig door met hun gesprek en zeggen niets tegen jou. Ook hier denk je al heel snel: die hebben weinig zin om de klant te helpen. Er is nog geen woord gezegd en jij hebt jouw beeld al gevormd. Dat doet non verbale communicatie.

Laatst had ik iemand in een training die het niet leuk vond dat ze door klanten met meisje werd aangesproken. Meisje wil je dat even voor mij doen. Ze ziet er jong uit, maar dat is niet het probleem. Haar probleem is dat ze zich als een meisje gedraagt. Bij het voorstellen gaf ik haar een hand en noemde ik mijn naam. Dat deed zij ook, maar gedurende dit handen schudden en voorstellen durfde ze mij niet aan te kijken. Haar non verbale communicatie was die van een onzeker meisje.

De eerste indruk

De mening van de ander wordt in de eerste seconde van het contact gevormd en bepaalt voor een groot deel het verloop van het gesprek. Dus ook het verkoopgesprek. Want bij de pratende medewerkers of de hangende verkoper achter een kassa koop jij ook niet graag. Nu ga ik ervan uit dat jij jouw klanten niet op deze manier benadert. Maar wat vind jij van iemand die naast de deur van zijn winkel staat te roken? Wat straalt die persoon uit?  Wat vind jij van iemand die je niet aankijkt bij het voorstellen? Vertrouw jij deze persoon? Heb jij het gevoel dat het goed gaat komen? Of iemand die een slappe hand geeft of zo’n zweterig klef handje? Je oordeelt onmiddellijk en hebt voor jezelf een beeld bepaald van deze persoon.

Wees je bewust

Wees je dus bewust van jouw non verbale communicatie. Want daar reageert de ander net zo op als jij reageert op de non verbale communicatie van een ander. Wat kan je doen om te zorgen dat jij je bewust bent van jouw non verbale communicatie? In een training vertelde iemand dat ze achter in de zaak, waar de klant niet komt, een spiegel hebben opgehangen en elke keer wanneer je daar langs loopt zie je wat je op dat moment uitstraalt. En dat zorgt er toch voor dat je rechter gaat staan, vriendelijker kijkt en ziet wat je uitstraalt. Dat is niet voor iedereen mogelijk. Een spiegel meenemen tijdens elk verkoopgesprek is ook zo’n gesleep.

Deze tips helpen je:

  • Een sterke houding: rechtop staan, schouders naar achteren en met beide voeten op de grond.
  • Een lach op je gezicht: een echte lach, laat zien dat je het leuk vindt wat je doet en de ander spiegelt en lacht automatisch mee. Dat wordt meteen een leuker en dus beter gesprek.
  • Maak oogcontact: kijk de ander aan terwijl je praat. Dan laat je zien dat je echt oprechte interesse hebt en kom je eerlijk en oprecht over.
  • Wees je bewust van wat je doet. Ben jij iemand die de hele tijd aan zijn kleding zit te frunniken, met zijn hand voor zijn mond praat, zoals ik nog wel eens de neiging heb? Of wegkijkt als de ander jou aankijkt? Bijna iedereen heeft wel iets in zijn communicatie dat afleidt of waardoor je minder sterk overkomt. Vraag eens aan de mensen om je heen hoe jij overkomt en waar jij jouw non verbale communicatie kan verbeteren.

Het grootste deel, 90% van jouw communicatie is non verbale communicatie. Het zorgt voor de eerste indruk die bepalend is voor het verloop van het gesprek. Het bepaalt hoe de ander interpreteert wat jij zegt. Want kijk je heel boos terwijl je iets leuks vertelt dan communiceer je dat het niet leuk is en andersom. Dus zorg ervoor dat je uitstraling past bij wat je zegt. Het bepaalt hoe de ander het uitlegt. Kijk eens wat vaker in de spiegel of nog beter oefen voor de spiegel jouw houding. Laat anderen eens kritisch kijken naar jouw houding. 

Wees je bewust van jouw non verbale communicatie en gebruik deze vorm van communicatie effectief tijdens het verkoopgesprek. Daar ga je heel veel profijt van hebben.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN