fbpx

Een offerte verstuurd en dan maar afwachten?

  • Ingrid van Ophem

Wanneer ik aan ondernemers vertel dat ik verkooptrainer ben krijg ik heel vaak de reactie: Oh, verkoop. Daar heb ik een hekel aan. Dat vind ik pusherig. Ik heb geen zin om mijn klanten van alles op te dringen. Wanneer ze iets willen kopen dan komen ze zelf wel.

Als ik ze dan vervolgens vraag hoe zij dat dan doen wanneer ze een offerte verstuurd hebben. Dan krijg ik bijna altijd het antwoord. Ja dan wacht ik af. Kijk de klant reageert zelf wel als hij het wil kopen. Maar ja, er zijn veel klanten die niet reageren. En dat vind ik lastig. Want wanneer is nu het juiste moment om te bellen? Ik wil ook niet meteen de volgende dag al aan de telefoon hangen. Ze moeten natuurlijk wel tijd hebben gehad om het te bekijken. Maar als ik na een week niets heb gehoord dan vind ik het ook moeilijk om te bellen. Want ja blijkbaar hebben ze geen belangstelling. Steevast krijg ik dan de vraag: Wat raad jij eigenlijk aan? Wat is het beste om te doen?

Verkopen blijkt in de praktijk toch lastiger dan het is. Helemaal wanneer je zelf al vindt dat verkopen pusherig en opdringerig is. Dan heb je jouw mindset al aardig negatief geprogrammeerd. Ik kan dan wel uitleggen dat het belangrijk is om te bellen. Maar meestal gebruik ik een voorbeeld. Dat is vaak veel duidelijker. Zet ze ook meer aan het denken.

Ik vraag dan: Heb je weleens een offerte aangevraagd bij een aannemer? Voor een uitbouw, een dakkapel of een nieuwe badkamer of iets dergelijks bij een andere leverancier. Meestal is het antwoord hierop ja. En als ik dan vraag of dat ook bij meerdere aanbieders is geweest dan wordt hier ook bevestigend op geantwoord. Je wilt immers vergelijken. En wie heeft de opdracht uiteindelijk uitgevoerd? Dan is dat meestal degene die gebeld heeft om te vragen of zijn offerte duidelijk is. Of er nog vragen zijn en wat ze ervan vinden.

Degene die niet de moeite hebben genomen om te bellen hebben de opdracht veelal ook niet gekregen. En waarom dan niet? Omdat ze geen belangstelling toonden. Blijkbaar had deze aannemer of leverancier voldoende werk en zat niet op mij te wachten. Ja en als ze geen interesse tonen, dan ga ik ze ook niet zelf bellen. Meestal gaan op dit moment de ogen op. Want wat doe jij als je niet belt nadat je de offerte hebt gestuurd. Precies hetzelfde als de aannemer die niet belt. Je communiceert dat het je niet interesseert of je het goed hebt gedaan. Blijkbaar heb je het zo druk dat je deze klant niet wil of nodig hebt als klant. En wat zal de klant denken? Ja, als hij mij belangrijk vindt dan belt hij zelf wel.

Dan is de natuurlijk de volgende vraag: Wat is het juiste moment om te bellen? Dat is maar één moment. Namelijk het moment dat jij hebt afgesproken om te bellen. Want dan weet je zeker dat de klant op jou zit te wachten. Jouw offerte heeft bekeken. Zijn vragen heeft genoteerd en tijd voor je heeft. Zo simpel is het eigenlijk. Gewoon afspreken wanneer jij belt om de offerte te bespreken. Of een afspraak maken dat je langskomt om de offerte door te nemen. Nog beter. Dan kan je waarschijnlijk ook meteen om de handtekening vragen en de opdracht definitief maken.

Heb jij weleens een offerte aangevraagd bij een aannemer of een andere leverancier? Wie heeft uiteindelijk de opdracht gekregen en waarom? Behandel jij jouw klanten ook op die manier? Want jouw klant is echt niet zo veel anders dan jij bent. Maak een afspraak en ontdek dat het werkt.

 

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN