fbpx

De winst van geven

  • Ingrid van Ophem

De winst van een bedrijf is uiteindelijk de omzet minus de kosten die gemaakt zijn. Wanneer er meer omzet is dan dat er kosten zijn, dan spreek je van winst. Dat is de winst die zorgt voor het inkomen van de ondernemer. Maar er is nog veel meer winst te realiseren. Winst die je misschien niet meteen kan tellen, maar die er uiteindelijk voor zorgt dat jouw omzet stijgt. Die klanten trekt en je een voldaan gevoel geeft.

Mijn winst van een aantal weken geleden ligt in de koelkast. Gemaakt toen ik op vakantie was en op mijn ligbedje lag te genieten van het uitzicht op het prachtige Gardameer. Een bedankje van een trouwe lezer van mijn blog. Dus Wietske je weet al dat dit over jou gaat. Wietske had een vraag over een tekst die ze had geschreven voor Google. En ze was niet helemaal overtuigd van deze tekst en dacht wie kan ik hier nu advies over vragen. Ik kreeg een mail van haar en ik heb haar even gebeld. Vanuit Italië. Besproken wat ze had geschreven en haar laten inzien hoe ze op een andere manier, op een klantgerichtere wijze, de boodschap beter kon brengen. Wietske was zo blij met mijn advies dat zij mij als beloning een aantal heerlijk kazen heeft toegestuurd waar ik al een aantal avonden samen met een portje van geniet.

Door mijn blogs en e-book is zij een fan geworden. Ik heb laatst nog een mail van haar ontvangen dat ze mijn blogs zo waardeert en er veel aan heeft in haar dagelijkse werk in haar kaaswinkel. Zo’n mail maakt mijn dag extra mooi. Winst die niet te tellen is maar wel heel lekker voelt. Dat is de winst van geven. Hoe meer je geeft, hoe meer je krijgt. Mijn ouders zijn daar een goed voorbeeld in geweest en ik gebruik het niet alleen privé maar zeker ook zakelijk. Want de winst van geven is zoveel groter dan die van nemen.

Het delen van kennis. Het vertrouwen dat je de ander schenkt. Het meedenken met de ander, en dat alles zonder daar meteen iets voor terug te willen, schept een band. Een band waarbij de ander ook het gevoel heeft dat hij iets terug wil geven. Want wat je geeft krijg je altijd terug. Dat kan zijn doordat je naar iemand lacht en de ander automatisch terug lacht. Wanneer je enthousiast bent en vrolijk, zijn de mensen om jou heen ook ineens veel vrolijker. En dit geven kost je helemaal niets. Tegenover de winst die je hiermee maakt staan geen kosten. De winst is dat de ander een positiever beeld van jou krijgt. Jou ook iets gunt en jou dus terug betaalt.

Met mijn blogs en e-book geef ik mijn lezers handvatten die ze kunnen gebruiken om hun product of dienst beter te verkopen. Gratis en voor niets. Maar uiteindelijk krijg ik er meer voor terug dan dat ik geef. Niet alleen met een bedank mail en met heerlijke kaas, maar ook met opdrachten. Omzet in euro’s. Omzet die ik niet zou krijgen wanneer ik niet zoveel weggeef. Dus de winst van geven is ook op dat gebied groter dan de winst van nemen.

Wat geef jij aan jouw klanten? Welke winst maak jij door te geven? Of kan je misschien wel eens wat meer geven en ontdekken wat dat jou oplevert? Mij levert het in elk geval een heerlijk gevoel op. Ik word er blij van en vanavond geniet ik nog steeds van de heerlijke kaas bij mijn glaasje port. Want het duurt wel even voordat ik alle kaas heb opgegeten. Ik geniet nog even van deze winst.  

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN