fbpx

Win het vertrouwen van jouw klant

  • Ingrid van Ophem

Een klant koopt niet zomaar bij jou. Hij koopt bij jou omdat hij vertrouwen in je heeft. Omdat hij denkt dat jij degene bent die hem kan helpen met het probleem dat hij heeft. Hij koopt pas wanneer hij het gevoel heeft bij jou op het juiste adres te zijn. Hoe geef je hem het gevoel?

Tijdens coaching gesprekken met ondernemers stel ik altijd de vraag wat de reden is dat ik het beste bij hem of haar kan kopen. De bedoeling is dat zij mij dan gaan vertellen waar zij goed in zijn en waar hun product of dienst zich onderscheidt van andere. Het antwoord vinden de meesten lastig. Ik geef goede service. Met mijn product kan je de winst vergroten. Maar wanneer ik dan vraag met hoeveel procent dat dan is, is het stil. Of krijg ik het antwoord: ja dat hangt ervan af. En waar hangt dat vanaf? Ja, van verschillende factoren. Je begrijpt hier overtuig je de klant niet mee. Hoe doe je dat dan wel? Hoe vertel je op een prettige manier dat je goed bent en win je het vertrouwen van de klant.

Dat kan je op de volgende manier doen:

Wanneer jij niet kan vertellen wat jouw toegevoegde waarde is dan wordt het heel lastig om de klant te overtuigen dat je goed bent. Dus als eerste: ga voor jezelf na wat jou en jouw product of dienst onderscheidt van dat van anderen. Waarom ik bij jou moet kopen. Wat maakt jou beter dan de concurrent? Waarin onderscheid jij jezelf van anderen? In mijn blog: Waarom ben jij de beste lees je hoe je dat kan doen. Ga hier echt voor zitten. Je kan het ook aan mensen vragen met wie je hebt samengewerkt of vraag aan jouw klanten wat jou uniek maakt. Waarom ze met jou hebben samengewerkt. De personen om jou heen zien het namelijk vaak veel beter dan jij zelf.

Vertel over jouw ervaring. Waarom jij expert bent op het gebied waarop jij werkt. Wanneer jij al langere tijd ervaring hebt in de branche waarin je werkt en in het werk wat je doet, geeft dat meteen aan dat je er veel van weet. En dat geeft de klant direct vertrouwen in jou. Dus laat zien dat je weet waar je over praat en ga er niet vanuit dat de klant dit wel begrijpt. Hij wil dit ook heel graag van jou horen.

Door resultaten die jij hebt behaald bij andere klanten te delen. Wanneer jij met jouw product of dienst bij andere klanten goede resultaten hebt geboekt dan is dat het bewijs dat jouw product of dienst werkt. Wanneer ik vertel dat bij de klanten waar ik mee heb gewerkt de omzet is gestegen, dan is dat een bewijs dat je resultaat behaalt met mijn verkooptraining. Zorg wel dat je concreet vertelt wat het resultaat is. Want een stijging van 2% is ook een stijging maar is het dan de investering wel waard. Wanneer ik vertel dat er klanten zijn die een stijging van 30% realiseren dan begrijp je dat de potentiële klant enthousiast wordt.

Werk je volgens een bepaald keurmerk? Kan je certificaten of onderzoeken benoemen doe dat dan. Het wekt vertrouwen bij de klant dat hij met een professional, een expert werkt en dat gaat hem overtuigen om voor jou te kiezen. 

Laat zien dat je goed bent door klanten reviews en recensies te laten lezen. Want het is natuurlijk goed dat jij vertelt wat het resultaat is, maar wanneer jouw klant dat vertelt dan heeft dit veel meer waarde. Iedereen kijkt tegenwoordig bij het kopen van een elektronisch artikel wat de ervaring van anderen hiermee is. Dat weegt zwaarder dan de beschrijving van de fabrikant. 

Het vertrouwen van de klant win je door te vertellen dat je goed bent. Dat kan je doen door gedurende het gesprek jouw meerwaarde, jouw unieke onderdelen van jouw product of dienst te benoemen. Door jouw expertise te laten zien en resultaten bij andere klanten te delen. Werk je met een keurmerk vertel dat dan. Laat de klant reviews en recensies lezen en laat zien dat jij goed bent. Dat jij degene bent die de klant kan helpen. Dat hij bij jou op het juiste adres is.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN