fbpx

7 do’s en dont’s van een succesvolle offerte

  • Ingrid van Ophem

Het schrijven van een offerte kost je veel tijd en vaak ook veel moeite. Het is een belangrijk onderdeel van het verkoopproces om de klant te overtuigen om voor jou te kiezen. In de praktijk zie ik dat er nog heel veel te verbeteren valt aan de offertes die worden gemaakt en de follow up die eraan gegeven wordt. Schrijf jij offertes voor je klanten? Check dan deze 7 do’s en dont’s en verhoog jouw scoringspercentage.

Vermijd het woord vrijblijvend. Want een offerte is al vrijblijvend, daarom noem je  het een offerte en geen opdracht. En met het woord vrijblijvend laat jij zien dat je graag dingen voor niets doet.

Zet de klant centraal in jouw offerte. Omschrijf het probleem van de klant en de oplossing die hij zoekt. Met het beschrijven van jouw product of dienst laat je de klant zien dat jij de oplossing voor hem hebt. Dus het gaat vooral over de klant en niet over jou. In mijn blog: Zet de klant centraal in jouw offerte lees je hier meer over. 

Hulpwerkwoorden maken jouw verhaal zwak. Bijvoorbeeld de zin: Dat zou een oplossing voor u kunnen zijn. Je weet het blijkbaar nog niet zeker, want anders had je wel geschreven: Dat is de oplossing voor u. Zowel het woord zou als het woord kunnen zijn hulpwerkwoorden. Gebruik deze niet en schrijf daadkrachtig en met overtuiging.

Vaak zie ik onder offertes staan dat de schrijver hoopt dat hij de klant ermee van dienst is geweest. Blijkbaar twijfelt hij nog, want als je alleen maar hoopt dat je het goed gedaan hebt dan weet je het dus niet zeker. Vermijd het woord hoop en zeg gewoon dat je overtuigd bent van jouw aanbod. 

Of de zin dat klanten mogen bellen als ze vragen hebben of er onduidelijkheden zijn. Vermijd dit. Er kunnen geen onduidelijkheden zijn, want jij hebt een voorstel gemaakt wat bij de klant past. Als dat niet het geval is en jij het idee hebt dat je maar wat hebt gedaan en niet zeker weet of dit goed is? Dan mag je het voorstel niet naar de klant versturen. En het is logisch dat hij mag bellen als het niet duidelijk is. Dat begrijpt de klant zelf ook wel. Dat hoef je echt niet apart te vermelden.

Laat het initiatief voor het vervolg contact nooit bij de klant liggen, maar schrijf in jouw voorstel wanneer jij weer contact opneemt met de klant. Dan kan je meteen de eventuele vragen beantwoorden en onduidelijkheden wegnemen. Heb je die zin ook niet meer nodig.

Zorg dat er geen schrijf- en taalfouten in jouw offerte staan. Want daar haakt de klant echt op af. Als het jou niet lukt om een foutloze offerte te schrijven hoe gaat het dan met wat jij wilt gaan leveren aan de klant. Dus meerdere keren checken en laat het desnoods door iemand anders nog een keer lezen als je dit lastig vindt.

Pas deze tips toe en jij wordt succesvoller met jouw offertes. Je gaat vaker de deal sluiten en doet minder voor niets.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN