fbpx

Haal jij alles uit het gesprek met jouw klant?

  • Ingrid van Ophem

Je hebt een gesprek gehad met jouw klant. Een heel leuk gesprek, maar wat heeft dit gesprek je uiteindelijk opgeleverd? Want alleen maar even bijkletsen zonder een duidelijk doel voor ogen levert niet veel op. Behalve de gezelligheid en dat je weet waar jouw klant mee bezig is. Echt resultaat halen uit zo’n gesprek lukt je beter wanneer je van te voren nadenkt wat je met dit gesprek wilt bereiken.

Wanneer je voor jezelf een doel stelt dat je wilt behalen is de kans dat je dit doel ook daadwerkelijk haalt vele malen groter. Wanneer je jezelf uitdaagt om iets te halen dan ga je het ook sneller halen. Dat werkt bij wandelen, hardlopen of fietsen, maar ook bij doelen die je stelt voor een gesprek. Maar er zitten nog meer voordelen aan het stellen van een doel van een gesprek met jouw klant.

Je kan jezelf beter voorbereiden op het gesprek. Wanneer je van te voren hebt bepaald wat je wilt bereiken met een gesprek dan begin je beter voorbereid aan het gesprek. Stel je hebt voor jezelf bepaald dat je nu de deal wilt gaan sluiten. Dan is het handig dat je alle belangrijke dingen geregeld en uitgezocht hebt voor je aan het gesprek begint. Bijvoorbeeld nagedacht over de levertijd. Dat je tijdens het gesprek niet hoeft te zeggen, eens kijken wanneer dat lukt, maar dat je meteen door kan pakken.

Het maakt je doelgerichter. Je weet waar je heen wilt met het gesprek. Wat je wilt bereiken. Dat maakt dat je het gesprek ook veel gerichter voert. Gericht op wat jouw doel van het gesprek is. Het wordt daardoor ook een beter gesprek. Je besteedt de tijd aan dat waar je uiteindelijk voor komt en niet door te kletsen over van alles en nog wat. Dat geeft ook een veel professionelere indruk. Dat je weet waar je over wilt gaan praten.

Je hebt een grote kans dat het gesprek daardoor ook korter wordt. Een ander voordeel is dat je voldoende tijd hebt voor het belangrijkste onderdeel van het gesprek. Je herinnert je vast gesprekken waar je maar niet tot de kern komt en dan is de tijd om en heb je het belangrijkste nog niet eens besproken. Dat voorkom je door een duidelijk doel te hebben voor het gesprek en daar ook op te sturen.

Je bereikt je doelen sneller en vaker. Dat klinkt logisch als je leest hoeveel voordelen het heeft om doelgericht het gesprek in te gaan. Een klant die moeilijk kan beslissen gaat sneller ja zeggen tegen jouw voorstel als jouw gesprek erop gericht is om de deal te sluiten. Wanneer je in het eerste gesprek meer over het bedrijf te weten wilt komen dan krijg je meer informatie als je van te voren hebt nagedacht over wat je wilt weten en welke vragen je wilt stellen. De klant bellen om te horen hoe het gaat geeft meer resultaat wanneer je van te voren bedenkt wat je nog meer kan doen voor deze klant en je deze vraag ook daadwerkelijk stelt aan de klant tijdens het gesprek.

Voor de ander is het ook prettig om te weten wat jouw doel is van het gesprek. Dat maakt voor de ander duidelijk waar jullie het over gaan hebben en hij of zij gaat het gesprek ook zo voeren dat jullie dit doel samen bereiken. Ga je met iemand een gesprek aan omdat jullie eventueel samen iets zouden kunnen doen. Dan heb je een zinvoller gesprek wanneer je meteen zegt: Ik wil kennismaken en kijken wat wij in de toekomst voor elkaar kunnen betekenen. Dan wordt het een doelgerichter gesprek en een gesprek waarin je jouw tijd en dat van de ander goed besteed hebt. Dat kan bij een klant natuurlijk ook door te zeggen dat jouw doel is om de klant te helpen met het oplossen van zijn probleem. Dat is een lekker gevoel voor de klant. Dat jij dat kan. Hij gaat jou zeker vertellen wat zijn probleem is.

Elk gesprek met de klant is een verkoopkans en het is zonde wanneer je deze kans niet pakt. Voor jou en voor de klant. Bepaal voor elk gesprek het doel van het gesprek dat je gaat voeren. Wanneer je een gesprek met een duidelijk doel ingaat, is de kans dat je dat doel bereikt ook vele malen groter. Dan wordt het een gesprek dat jou uiteindelijk iets gaat opleveren. Het maakt de kans dat je uiteindelijk verkoopt ook groter en je gaat de deal ook eerder sluiten. Allemaal voordelen dus.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN