fbpx

Doelgericht werken

  • Ingrid van Ophem

Als ondernemer ben je druk. Met van alles en nog wat. Je weet aan het eind van de dag of de week niet eens meer waarmee. De waan van de dag heet dat. Maar is wat jij doet ook zinvol? Brengt het jou dichter bij jouw doel of ben je brandjes aan het blussen? Heb je nog heel veel ideeën en plannen die je altijd nog wilde doen, maar waar je nooit aan toe komt? Dit laatste is waar veel ondernemers tegenaan lopen. Geen tijd om te ontwikkelen en te innoveren.

Wie doelen stelt heeft een duidelijk beeld wat hij wil bereiken. Deze doelen zijn de basis van alles wat je doet binnen jouw bedrijf. Wie voor zichzelf geen doelen stelt die doet maar wat. Die laat zich leiden door de waan van de dag. Doet wat er op dat moment moet gebeuren en heeft geen idee waar hij naar toe werkt. Wat het doel is van alles wat hij dagelijks doet.

Wat zijn jouw doelen?

Zit jij weleens rustig na te denken over wat je wilt bereiken? Waar jij over een jaar of over twee jaar wilt staan? Er zijn maar weinig ondernemers die daar echt de tijd voor nemen. Terwijl het heel belangrijk is om voor jezelf doelen te stellen. Want als je weet wat je wilt bereiken dan weet je ook wat je wel en niet moet doen om het te bereiken. Deze doelen kunnen zakelijke doelen zijn, maar natuurlijk ook privé doelen. Eindelijk dat nieuwe product ontwikkelen, klanten bellen die je al heel lang niet gesproken hebt, minder uren werken. Een samenwerking opzetten met andere ondernemers om elkaar te helpen en te versterken. Je hebt die ideeën en plannen vast in je hoofd zitten, maar tot nu toe zijn ze daar gebleven. En dat zit je dwars, dat zorgt ervoor dat je ontevreden bent over je eigen ondernemerschap.

Doelen formuleren

Wanneer je voor jezelf duidelijke doelen formuleert dan kan je hier ook gericht aan gaan werken. Alleen een doel stellen is echter niet voldoende. Dat zorgt er niet voor dat je het doel ook gaat bereiken. Nadenken over wat je moet doen of niet moet doen om dit doel te bereiken is net zo belangrijk. Maak een plan hoe je het gaat aanpakken. Wat je moet gaan doen, wanneer je dat gaat doen en wanneer je het af wilt hebben. Wanneer jouw doel bereikt is. En het allerbelangrijkst: hou je aan het plan. 

Doelgericht werken

Wanneer je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt gaan bereiken en hoe je dat gaat bereiken dan kijk je ook kritisch naar wat je doet. Dan denk je erover na of iets je dichter bij je doel brengt of dat je het beter niet kan doen. Dat je bijvoorbeeld de keuze maakt om een klant niet meer te bedienen.

Ik leg het je uit in een voorbeeld. Je denkt er al heel lang over na om een nieuw product of een nieuwe dienst te ontwikkelen. Je ziet dat er behoefte is in de markt. Je weet dat jij dat kan leveren en dat het je omzet gaat opleveren wanneer je dat gaat ontwikkelen. Tot nu toe is het je niet gelukt omdat je er geen tijd voor hebt gehad. Maar het zit je dwars, want je gelooft stellig dat het je makkelijke en snelle omzet gaat opleveren. Je hebt een klant die je veel tijd kost en die, als je er heel eerlijk over nadenkt, eigenlijk meer kost dan dat hij opbrengt. Maar ja, als hij belt wil je hem niet teleurstellen dus doe je het toch maar weer. Wat als je deze tijd besteed aan jouw nieuwe plan? Dat je voor jezelf als doel stelt dit product of deze dienst wil ik over 4 maanden klaar hebben. Dan denk je, ik ga nee zeggen tegen de klant die mij alleen maar tijd kost en mijn tijd besteden aan het ontwikkelen van mijn idee. Dan ben je doelgericht aan het werken en laat je je niet leiden door de waan van de dag. Maak je keuzes die jou dichter bij jouw doel brengen.

Jouw doelen

Ga er eens rustig voor zitten om jouw doelen te bepalen. Dat waar jij aan wilt werken. Dat doen waar jij blij van wordt. Wat je leuk vindt om te doen. Want daar haal je zoveel meer energie uit. Werk deze doelen uit in een plan om dit doel te bereiken en kijk elke week of wat jij gedaan hebt deze week, je dichter bij jouw doel heeft gebracht. Dan herken je ook beter wat zinvol is om te doen en wat je beter niet meer kan doen. Dan ga je keuzes maken en kan je ook met trots naar jouw ondernemerschap kijken.

 Ik ben benieuwd welk doel jij als eerste gaat bereiken.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN