fbpx

Hoe trouw zijn jouw trouwe klanten?

  • Ingrid van Ophem

Ik spreek veel ondernemers en dan hebben we het vaak over de vraag waarom klanten ineens niet meer komen. De ondernemer snapt hier meestal weinig van. Ze zijn tevreden over wat ik heb geleverd. Sommige raden mij zelf aan bij anderen en toch merk ik dat ik deze klanten ineens niet meer zie. Hoe kan dat nu? De belangrijkste reden is dat trouwe klanten toch niet zo trouw blijken te zijn.

Er zijn vele redenen waarom klanten elders kopen. Ze denken dat jij het niet kan leveren. Ze voelen zich bezwaard omdat ze niet zoveel nodig hebben. Denken dat jij niet op dat soort orders of werk zit te wachten. En dit zijn slechts enkele redenen. Wanneer je gaat vragen aan een klant waarom hij iets niet bij jou heeft gekocht, maar naar een ander is gegaan dan ga je je oprecht verbazen over de redenen die de klant opgeeft. Hoe kan je nou voorkomen dat jouw klant ineens besluit ergens anders te kopen? Dat is eigenlijk heel gemakkelijk. Door in contact te blijven met de klant.

Wanneer jij vaak van je laat horen dan gaat de klant ook aan jou denken. En dan bedoel ik niet een nieuwsbrief of een aanbieding versturen, maar echt persoonlijk contact hebben. Want hoeveel nieuwsbrieven open jij daadwerkelijk? Lees jij alles wat jij via de mail of de post krijgt gestuurd? Waarschijnlijk niet en dat doet jouw klant ook niet.

Echt contact maken. Dat betekent de klant bellen of bij de klant langsgaan. De klant daadwerkelijk spreken. De voordelen van dit persoonlijk contact op een rijtje:

Je spreekt de klant daadwerkelijk. Dan kan je bespreken hoe het nu gaat. Waar jouw klant mee bezig is en wat de behoefte van de klant op dat moment is. Dat achterhaal je niet via een nieuwsbrief. Dan bedenk jij zelf wat eventueel interessant is, maar je hebt geen idee of dat iets is wat de klant op dat moment nodig heeft en interesseert.

Je kan meedenken met de klant. Wat zijn de plannen van de klant en hoe kan jij de klant helpen om deze plannen te verwezenlijken. Ben jij een bedrijf dat kantoorinrichting levert, dan is het fijn om te weten dat de klant denkt aan uitbreiding of verhuizing in plaats van achteraf te lezen dat de klant een nieuwe pand heeft dat hij helemaal nieuw heeft ingericht. En toevallig is daar iemand die jou niet kent nu net verantwoordelijk voor de inrichting. Die denkt niet aan jou en de klant ook niet want die heeft al zoveel aan zijn hoofd.

Je laat de klant zien dat de klant belangrijk is voor jou. Door oprecht interesse te tonen en tijd te investeren in de klant laat je zien dat je de klant waardeert. Dat je graag met deze klant samenwerkt en er voor de klant bent. Dat is voor de klant ook een fijn gevoel.

Deze klant koopt makkelijk omdat hij jou al kent en vertrouwt. Je hoeft maar weinig energie te stoppen in deze relatie. Alleen bevestigen wat de klant al weet, dat scheelt je een hoop tijd, geld en moeite.

Investeren in jouw bestaande klant gaat jou omzet opleveren. Makkelijke omzet. Omzet die je weinig kost. Alleen de tijd om de telefoon te pakken en de klant te bellen en te vragen hoe het gaat. Natuurlijk vraag je ook of je nog iets voor de klant kan betekenen. Vaak hoef je die vraag niet eens te stellen. De klant begint hier namelijk zelf al over. Goed dat je belt, hoor ik vaak. Of: we hebben het er laatst nog over gehad dat we nog een vervolg op de training willen.

Ik ben ervan overtuigd dat dat bij jou ook gaat gebeuren als je de telefoon pakt en gewoon eens belt met jouw klant om te vragen hoe het gaat.

Wie ga jij bellen?

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN