fbpx

Geloof in jezelf, dan gelooft de klant jou ook

  • Ingrid van Ophem

Ik denk dat dit voor u de beste keuze is. Eigenlijk past dit helemaal bij jou. Wanneer een verkoper dit tegen jou zegt. Geloof jij hem dan? Waarschijnlijk niet, want het komt niet echt overtuigend over. Toch hoor ik ondernemers dit heel vaak op deze manier zeggen. Het gevolg is dat de klant nog even wil nadenken, twijfelt en de verkoop niet wordt gesloten. En dat is jammer, want de reden dat de klant afhaakt ligt meestal niet aan de dienst of het product, maar aan het geloof, de overtuigingskracht van de verkoper.

Verkopen is vooral de klant laten inzien dat jouw product of dienst de beste keuze is voor de klant. Dat hij het nodig heeft en dat het hem gaat helpen met het oplossen van zijn probleem. Het is aan de verkoper om de klant hiervan te overtuigen. De klant moet geloof krijgen in de verkoper en overtuigd raken dat hij gelijk heeft. Dat het een goede aankoop is. Dat betekent dus dat de verkoper in zichzelf moet geloven, overtuigd moet zijn van zijn product of dienst en dit met overtuiging kan brengen. Hoe doe je dat als verkoper, overtuigd zijn van jezelf en dit op een prettige manier overbrengen aan de klant?

Natuurlijk als eerste door echt in jezelf te geloven. Echt te geloven dat je het kan en dat jouw product of dienst goed is. Je bent vaak geneigd om te kijken naar wat je niet kan. Om de fouten die je hebt gemaakt uit te vergroten, daar steeds weer over na te denken en jezelf daarmee onzeker te maken. Dat heeft geen enkele zin. Er gaat altijd wel eens iets mis en dat is niet erg, wanneer je daar van geleerd hebt. Dan gebeurt het niet nog een keer. Zorg voor een positieve mindset, waarin je denkt aan wat je allemaal weet, de ervaring die je hebt en wat jij de ander allemaal kan bieden.

Je vindt het van jezelf heel logisch dat je veel vakkennis hebt. Dat je al jaren ervaring hebt in wat je doet. Dat je veel weet, kan en hebt gedaan. Jouw klant weet dat niet. Die kent jou niet en weet niet wat jouw expertise is. Die wil van jou horen dat je goed bent. Laat de klant dus zoveel mogelijk zien van jouw kennis en expertise. Daarmee overtuig je de klant dat hij bij jou op het juiste adres is. Jij laat zien dat jij gelooft in jezelf en dan gelooft de klant jou ook.

Gebruik overtuigende taal. De eerste zin van dit blog is: Ik denk dat dit voor u de beste keuze is. De verkoper denkt het. Hij weet het blijkbaar niet zeker. Want dan had hij wel gezegd: Ik ben ervan overtuigd dat dit voor u de beste keuze is. Door te vertellen dat je overtuigd bent straal je geloof en overtuiging uit. Hiermee laat je zien dat je achter jouw advies staat.

De tweede zin is: Eigenlijk past dit helemaal bij jou. Hier haalt het woord eigenlijk de overtuiging uit de zin. Deze week had ik een deelnemer aan een training die het woord eigenlijk om de paar zinnen gebruikte. En er zijn meer mensen die dit veel doen. Het ontkracht alles wat je zegt, dus check eens of dit een woord is dat jij vaak gebruikt. Let dan ook op misschien, eventueel, in principe, waarschijnlijk. Het zijn allemaal woorden die jouw taal verzwakken. De overtuiging weghalen uit wat jij zegt. Met het gebruik van deze woorden overtuig je de klant niet.

Het succes van jouw bedrijf hangt af van jouw geloof in jezelf. Je product of dienst kan nog zo goed zijn, als jij daar de klant niet van weet te overtuigen dan verkoop je niet. Een positieve mindset, het geloof in jezelf, dat jij goed bent en de klant niet zonder jou en jouw product of dienst kan, maakt jouw bedrijf succesvol. Want geloof jij in jezelf dan gelooft de klant jou ook en koopt hij graag bij jou.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN