fbpx

Laat zien wat je waard bent

  • Ingrid van Ophem

En dan noem jij de prijs van jouw product of dienst en dan vindt de klant het te duur. Hij wil korting. Of je niet iets aan de prijs kan doen? Hoe sterk sta jij dan in je schoenen? Durf jij en kan jij met overtuiging zeggen dat je dit waard bent of dat jouw product dit waard is? Of geef je de korting die de klant wil en waar hij vervolgens altijd naar blijft vragen?

Hoe voorkom je dat het gaat over de prijs en over korting? Hoe zorg je ervoor dat de klant graag en makkelijk de prijs betaalt die jij voor jouw product of dienst vraagt? De oplossing is simpel: door te laten zien dat jij of jouw product het waard zijn om dit bedrag voor te betalen.

Jouw waarde

Veel ondernemers zijn zich onvoldoende bewust van de waarde die zij aan de klant bieden. En wanneer jij zelf deze waarde niet kan benoemen, dan gaat de klant jouw waarde ook niet zien. De eerste stap is om te gaan kijken wat jouw waarde is. Jouw toegevoegde waarde. Dat wat jij biedt wat een ander niet heeft of wat jij beter kan bieden dan de ander. Wat krijg ik wanneer ik gebruik maak van jouw diensten of wanneer ik jouw product ga gebruiken? Eigenlijk gewoon: waar betaal ik voor. Ga eens rustig zitten en denk vanuit de klant. Wat is het voordeel voor jouw klant wanneer hij bij jou koopt?

Vertel over jouw waarde

Wanneer jij weet wat jouw toegevoegde waarde is dan kan je deze ook aan de klant vertellen. Want dat is precies wat de klant van jouw wil horen. Wat is de reden dat ik juist bij jou moet zijn? Niemand houdt van een verkoper die opschept en zichzelf geweldig vindt, dus ga het vooral niet op die manier doen. De lijst “hoe geweldig ben ik” opsommen.

Je kan tijdens het gesprek wel vertellen wat jouw product uniek maakt. Waarin jij je onderscheidt. Wat jouw ervaring en expertise is. Je verkoopt niet jouw product of dienst, maar vooral jouw toegevoegde waarde. Dat bepaalt de waarde van jouw product of dienst.

De waarde bepaalt de prijs

Een klant vindt iets te duur wanneer het onvoldoende waarde heeft. Wanneer het in zijn ogen de prijs niet waard is. Daarom is het zo belangrijk om te laten zien wat de waarde is van jouw product of dienst. Wanneer je dat voldoende hebt laten zien dan vindt de klant het ook deze prijs waard. Die waarde wordt bepaald door de oplossing die jij biedt. Wanneer de prijs, de investering, € 2000,- is en de klant bespaart of verdient daar uiteindelijk € 10.000,- mee. Dan is het deze prijs, deze investering zeker waard. Dus wanneer de oplossing meer biedt dan de prijs die jij ervoor vraagt dan is het in de ogen van de klant de prijs zeker waard. Heb het dus vooral over de oplossing die jij biedt en wat de klant gaat bereiken. Wat daar de waarde van is.

Laat je op deze manier zien wat jij waard bent, dan ziet de klant de waarde ook en gaat het in jouw verkoopgesprek niet over de prijs maar over de waarde. Vraagt de klant toch om korting? Dan kan jij met overtuiging en goede argumenten aan de klant vertellen dat jij of jouw product deze prijs zeker waard zijn. Kan jij laten zien wat jij waard bent.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN