Verkopen? Daar heb ik een hekel aan!

Wanneer deze zin voor jou van toepassing is dan heb je als ondernemer wel een probleem. Want als je een hekel hebt aan verkopen, hoe ga je dan jouw product of dienst verkopen? En zonder verkopen heb je geen omzet en dus geen inkomen. Ondernemers zijn hun eigen bedrijf begonnen om een heleboel verschillende redenen, maar de reden: omdat ik verkopen zo leuk vindt, die hoor ik zelden. Terwijl dit toch wel een essentieel onderdeel van jouw bedrijf is. Want wanneer je jouw product of dienst niet verkoopt dan wordt het lastig. Dat is ook de voornaamste reden waarom ondernemers er mee stoppen. Omdat ze te weinig verkopen.
En dat is jammer, want het ligt echt niet het product of de dienst, het ligt aan de verkoopvaardigheden van de ondernemer. Misschien nog wel meer aan de gedachte dat de ondernemer een hekel heeft aan verkopen. En die gedacht is het gevolg van het feit dat ze niet weten hoe ze het moeten doen.
Denk positief
Maar verkopen is niet zo moeilijk. Wanneer jij denkt dat jij jouw klant blij maakt met wat jij biedt. Dat jij hem kan helpen met een probleem, met een behoefte die hij heeft. Dat jij een oplossing hebt die hem kan helpen. Dan heb je toch geen andere keuze dan het aan de klant te verkopen. Dat is toch precies waarom je ondernemer bent geworden. Vanwege jouw geweldige dienst of jouw fantastische product. Dus verkopen is juist heel leuk. Daarmee help je jouw klant en uiteindelijk ook jezelf. Deze positieve mindset kan je al helpen om meer te gaan verkopen.
Verkopen op jouw manier
Vaak hoor ik ook dat ondernemers zelf zo’n hekel hebben aan dat opdringerige gedoe. Dat ze het gevoel hebben dat iemand aan het pushen is om maar te verkopen. Dat werkt niet, dan loop jij weg en precies, dat doet jouw klant ook. Dus ga dit ook vooral niet doen. Verkopen kan je op heel veel manieren doen. Dus doe het op jouw manier, waarbij het voor jou en voor de klant goed voelt. Want verkopen is niet iets opdringen aan iemand die het niet hebben wil.
Verkopen is vooral de ander helpen.
Een goede verkoper heeft vooral interesse in de ander. Stelt vragen. Luistert meer dan dat hij praat. Hij verplaatst zich in de klant. Denkt mee, raad iets aan of juist iets af. Dat laatste schept ook veel vertrouwen bij de klant. Dat je zegt dat hij iets niet moet doen. Wanneer je dat doet dan koopt hij graag bij jou. Want jij bent eerlijk. En dat is ook heel belangrijk bij verkopen. Dat je een goed en eerlijk advies geeft. Ja, juist dát wat jij ook zo prettig vindt en jou doet besluiten om ergens iets te kopen. Omdat je gehoord wordt, begrepen wordt en geholpen wordt.
Klantgericht verkopen
Wanneer je op deze manier het verkoopgesprek voert dan komen klanten graag bij jou terug. Dan willen ze graag nog een keer bij jou kopen. Dus verkoop jouw product of dienst op deze manier. De positieve manier. En doordat je dat doet op jouw eigen manier, op een wijze die bij jou past, dan voelt het voor de klant net zo goed als dat het voor jou voelt. Dat betekent ook dat je doorpakt, dat je niet afwachtend bent. Dat je in contact blijft. En als je dat op de juiste manier doet dan is dat niet opdringerig, maar dan ervaart de klant het als service. Dan voelt het heel klantgericht. En dat is een prima manier om te zorgen dat je verkoopt.