Meer succes met jouw offertes

Het schrijven van een offerte, een voorstel maken voor een klant dat doe je niet zomaar even. Daar steek je een hoop tijd en energie in. Daar ben je soms uren mee bezig. Dan wil je ook dat de kans op het succes van jouw offerte zo groot mogelijk is. Jij wilt dat de klant voor jou kiest. Daarbij ben je afhankelijk van de klant, de eventuele concurrentie en ook wel een beetje geluk. Maar je kan er zelf ook veel aan doen. Door in elk geval te zorgen dat je de onderstaande tips toepast. Daarmee vergroot je jouw kans en wordt de kans voor de concurrent kleiner.
1. Maak alleen een offerte wanneer je ook een kans maakt om te verkopen
Wanneer de vraag van de klant past bij jouw product of dienst en jij past bij de klant is de kans op succes vele malen groter. Weeg die kans van tevoren af. Want waarom een paar uur bezig zijn met een offerte waarvan je van te voren weet dat je de opdracht waarschijnlijk toch niet krijgt. Dan komt het vooral op geluk neer en daar heb je weinig invloed op. Zie je een goede kans, dan schrijf je ook met meer overtuiging en enthousiasme en dat leest de klant meteen. Dan lukt het je ook beter om de klant te overtuigen.
2. Zorg dat je precies weet wat de wensen van de klant zijn
Wat hij nodig heeft. Wat zijn probleem is en welke oplossing hij voor dit probleem zoekt. Want dat is wat hij van jouw wil lezen in het voorstel. Dat jij hem begrijpt dat je weet wat hij nodig heeft en dat je dat helemaal voor hem kan invullen. Dus stel veel vragen, achterhaal twijfels en onzekerheden. En ga pas aan de slag met jouw voorstel wanneer je alles hebt wat je nodig hebt om een goed voorstel te schrijven. En kom je er tijdens het schrijven achter dat je iets vergeten bent te vragen of dat er nog iets onduidelijk is. Gewoon bellen met de klant en de vraag stellen. Vinden ze niet erg. Zij willen ook een passend voorstel.
3. Zet de klant centraal in jouw voorstel
Dus het gaat in jouw offerte vooral over de klant. Begin met een beschrijving van de huidige situatie. Wat is het probleem, waar loopt de klant tegenaan. Hiermee laat je zien dat je de klant begrepen hebt. Dan beschrijf je de oplossing die de klant krijgt wanneer hij jouw product of dienst gaat gebruiken. Als laatste beschrijf je jouw product of dienst. Wil je hier meer over weten lees dan het blog: Zet jij jouw klant centraal in jouw offerte.
4. Zorg dat jouw voorstel er goed uitziet
Dat het foutloos is geschreven, goed is uitgelijnd. Dat je er aandacht aan hebt besteed. Wanneer jouw voorstel vol met fouten zit en de lay-out rommelig is dan heb je grote kans dat de klant denkt dat je ook zo werkt. Dat jouw product of dienst er ook zo uit ziet. Dus maak een verpletterende indruk. Dat heb je al gedaan met jezelf bij het gesprek dat je met de klant hebt gevoerd en dat doe je ook met jouw voorstel. Spring eruit. Helemaal wanneer je weet dat je met concurrentie te maken hebt.
5. Licht het voorstel toe
Je kan het voorstel natuurlijk gewoon op de mail zetten en hopen dat het goed komt. De kans op een positief resultaat verklein je op deze manier met tientallen procenten. Veel beter is om de klant te bellen wanneer je het voorstel klaar hebt en te vertellen wat je hebt gedaan en waarom je dat hebt gedaan. Jouw keuzes onderbouwen. Daarmee gaat de klant jouw voorstel ook anders lezen. Jij hebt hem al verteld dat dit helemaal bij zijn wensen past en dat je met alles rekening hebt gehouden wat hij belangrijk vindt. Wanneer hij het voorstel nu leest is het een bevestiging van wat jij hebt verteld en spreekt het hem veel meer aan.
6. Maak meteen een afspraak om het voorstel te bespreken
Hier ga je de kans op succes enorm mee vergroten. Bij het toelichten van het voorstel in punt 5 maak je een afspraak om de klant te bellen wanneer hij het heeft doorgenomen. Want jij bent benieuwd wat hij ervan vindt en laat zo zien dat je het belangrijk vindt om dat van de klant te horen.
7. Leer van je fouten
Gaat het ondanks deze tips mis, achterhaal waarom het mis is gegaan. Wat heb je gedaan of juist niet gedaan? Wat heeft de concurrent gedaan of juist niet gedaan? Want natuurlijk gaat het wel eens mis en dat is niet erg. Als je er maar van leert en het de volgende keer anders doet.
Met deze 7 tips ga je gegarandeerd meer resultaat halen uit jouw offertes . Pas ze toe en verhoog jouw omzet op een hele simpele manier. Zorg voor meer succes met jouw offertes.