Laat de klant bij jou kopen

Wat is de reden dat jij besluit om te kopen? Om het op dat moment te doen, bij dat bedrijf of die winkel? Heb je daar wel eens over nagedacht? Want als je het antwoord weet waarom klanten besluiten om te kopen, dan kan jij zorgen dat ze dat bij jou ook doen. Dan heb je invloed op het beslismoment van de klant.
Er zijn een aantal belangrijke fases in het koopproces van een klant. Ten eerste moet er een behoefte zijn. Hij heeft iets nodig en gaat op zoek naar waar hij dat kan kopen, wat de beste oplossing is voor zijn behoefte. Natuurlijk is het noodzakelijk dat de klant dan aan jou denkt en weet dat je er bent om in die behoefte te voorzien. Maar dat is nog maar het begin. Want met een mooie website, een mooie winkel of die nu online of offline is kom je er niet. Die zijn er genoeg. Het grote verschil wordt vooral gemaakt door het gevoel van de klant.
De klant neemt de volgende stap. Hij heeft er voor gekozen om bij jou langs te gaan of jou te bellen. Je hebt zijn interesse gewekt. Hij heeft een goed gevoel bij jou. Dat gevoel is gebaseerd op wat hij ziet en misschien ook heeft gehoord over jou. Nu komt voor jou het moment om dit gevoel te bevestigen. Want de klant is afwachtend. Die wil eerst eens even kijken wie je bent en wat je doet. Hij wil je leren kennen. Dat doe jij zelf ook wanneer je ergens voor het eerst komt. Dan kijk jij ook kritisch of het gevoel dat je hebt ook bevestigd wordt.
De klant wil je leren kennen en wil je vervolgens ook leuk vinden. Voor jou is het in deze fase hard werken. Om een goede eerste indruk te maken. Oprecht interesse te tonen. De klant te laten zien dat je kennis van zaken hebt. Weet waar je over praat. Geef je de klant dit alles in deze fase van het gesprek dan maakt de klant ook de volgende stap. Ook dit herken je bij jezelf. Dat je vragen stelt en afwacht of de ander genoeg kennis en expertise heeft om jou te helpen bij het probleem of de behoefte die jij hebt. Jij bent niet anders dan jouw klant, wanneer je zelf klant bent.
De volgende stap is dat de klant jou gaat vertrouwen. Hij moet het gevoel krijgen dat hij bij jou goed zit. Dat hij op het juiste adres is. Wanneer het jou lukt om de klant dit gevoel te geven dan is de kans heel groot dat de klant bij jou gaat kopen. Wanneer hij van jou een advies krijgt dat past bij zijn wensen. Waarbij jij laat zien dat jij hem helemaal begrijpt en precies weet waar zijn behoefte ligt en hoe jij hem kan helpen.
Hoe snel jouw klant door deze verschillende fases gaat heeft te maken met de klant. De ene klant wil meer zekerheid en meer bevestiging dan de andere klant. Het is afhankelijk van jouw product of dienst. Is het iets wat hij vaker koopt en waar hij weinig advies en hulp bij nodig heeft of is het iets wat hij maar één of twee keer in zijn leven koopt? Daar zit een groot verschil in hoe belangrijk hij het vindt om jou echt te leren kennen, leuk te vinden en te vertrouwen. Maar het ligt voor een groot deel aan jou. Want wanneer jij het tijdens al deze fases heel goed hebt gedaan dan kan de klant zelfs over een grote aankoop snel beslissen.
Niet jouw mooie winkel of website maakt het verschil, niet jouw product of dienst, maar jij in de manier waarop jij het vertrouwen van de klant weet te winnen. Dat zorgt ervoor dat de klant bij jou koopt. Dezelfde reden waarom jij besluit om ergens te kopen.