fbpx

Laat de klant bij jou kopen

  • Ingrid van Ophem

Wat is de reden dat jij besluit om te kopen? Om het op dat moment te doen, bij dat bedrijf of die winkel? Heb je daar wel eens over nagedacht? Want als je het antwoord weet waarom klanten besluiten om te kopen, dan kan jij zorgen dat ze dat bij jou ook doen. Dan heb je invloed op het beslismoment van de klant.

Er zijn een aantal belangrijke fases in het koopproces van een klant. Ten eerste moet er een behoefte zijn. Hij heeft iets nodig en gaat op zoek naar waar hij dat kan kopen, wat de beste oplossing is voor zijn behoefte. Natuurlijk is het noodzakelijk dat de klant dan aan jou denkt en weet dat je er bent om in die behoefte te voorzien. Maar dat is nog maar het begin. Want met een mooie website, een mooie winkel of die nu online of offline is kom je er niet. Die zijn er genoeg. Het grote verschil wordt vooral gemaakt door het gevoel van de klant.

De klant neemt de volgende stap. Hij heeft er voor gekozen om bij jou langs te gaan of jou te bellen. Je hebt zijn interesse gewekt. Hij heeft een goed gevoel bij jou. Dat gevoel is gebaseerd op wat hij ziet en misschien ook heeft gehoord over jou. Nu komt voor jou het moment om dit gevoel te bevestigen. Want de klant is afwachtend. Die wil eerst eens even kijken wie je bent en wat je doet. Hij wil je leren kennen. Dat doe jij zelf ook wanneer je ergens voor het eerst komt. Dan kijk jij ook kritisch of het gevoel dat je hebt ook bevestigd wordt.

De klant wil je leren kennen en wil je vervolgens ook leuk vinden. Voor jou is het in deze fase hard werken. Om een goede eerste indruk te maken. Oprecht interesse te tonen. De klant te laten zien dat je kennis van zaken hebt. Weet waar je over praat. Geef je de klant dit alles in deze fase van het gesprek dan maakt de klant ook de volgende stap. Ook dit herken je bij jezelf. Dat je vragen stelt en afwacht of de ander genoeg kennis en expertise heeft om jou te helpen bij het probleem of de behoefte die jij hebt. Jij bent niet anders dan jouw klant, wanneer je zelf klant bent.

De volgende stap is dat de klant jou gaat vertrouwen. Hij moet het gevoel krijgen dat hij bij jou goed zit. Dat hij op het juiste adres is. Wanneer het jou lukt om de klant dit gevoel te geven dan is de kans heel groot dat de klant bij jou gaat kopen. Wanneer hij van jou een advies krijgt dat past bij zijn wensen. Waarbij jij laat zien dat jij hem helemaal begrijpt en precies weet waar zijn behoefte ligt en hoe jij hem kan helpen.

Hoe snel jouw klant door deze verschillende fases gaat heeft te maken met de klant. De ene klant wil meer zekerheid en meer bevestiging dan de andere klant. Het is afhankelijk van jouw product of dienst. Is het iets wat hij vaker koopt en waar hij weinig advies en hulp bij nodig heeft of is het iets wat hij maar één of twee keer in zijn leven koopt? Daar zit een groot verschil in hoe belangrijk hij het vindt om jou echt te leren kennen, leuk te vinden en te vertrouwen. Maar het ligt voor een groot deel aan jou. Want wanneer jij het tijdens al deze fases heel goed hebt gedaan dan kan de klant zelfs over een grote aankoop snel beslissen.

Niet jouw mooie winkel of website maakt het verschil, niet jouw product of dienst, maar jij in de manier waarop jij het vertrouwen van de klant weet te winnen. Dat zorgt ervoor dat de klant bij jou koopt. Dezelfde reden waarom jij besluit om ergens te kopen.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN