fbpx

Denk vanuit het voordeel van de klant

  • Ingrid van Ophem

Een klant koopt wanneer hij het gevoel heeft dat hij gehoord en begrepen is. Wanneer hij een goed advies krijgt en de verkoper met hem meedenkt. Wanneer je dát gevoel als klant ervaart dan wil je graag kopen. Helaas krijg je als klant dat gevoel niet vaak. Maar als je het krijgt dan voelt het wel heel goed. Jij kan jouw klant ook dat lekkere gevoel geven. Dat doe je door wat jij zegt te vertalen naar een voordeel voor de klant.

Het voordeel voor de klant noemen ze in het Engels What’s in it for me. Letterlijk vertaalt: Wat zit er voor mij in. Wat is mijn voordeel dus. Vanuit die gedachte worden de meeste keuzes gemaakt. Wanneer het voor jou goed voelt, wanneer er voor jou voordeel in zit dan wil je iets doen en dan wil je jezelf beter inzetten, dan wil je een uitdaging aangaan. Want het is een voordeel voor jou. Dat is bij kopen exact hetzelfde. Wanneer jij het gevoel hebt dat je er een enorm voordeel van hebt om het te kopen, dan koop je het.

Gedurende het hele verkoopgesprek kan je spelen met het voordeel voor de klant. Bij het maken van de afspraak, tijdens de inventarisatie van de wensen, tijdens al deze stappen denk en acteer je in het voordeel van de klant. Daarmee bepaal je voor een groot deel ook het verloop van het gesprek en dus ook de uiteindelijke uitkomst. Je kan dit trouwens ook gewoon in jouw privé leven gebruiken. Dat doe ik ook en dat brengt mij ook veel op.

Wat je eigenlijk doet is iets wat jij wilt vertalen naar een voordeel voor de ander, in dit geval de klant. Even een voorbeeld: je hebt een voorstel gemaakt voor een klant en je wilt deze klant nadat hij het voorstel heeft gelezen natuurlijk bellen om te horen wat hij ervan vindt. Want jij wil verkopen en je kans hierop wordt groter wanneer je in contact blijft met een klant.

Je kan de klant vertellen dat je hem belt omdat je graag aan hem wilt verkopen. Dat voelt voor de klant niet prettig. Je kan ook zeggen dat je hem belt omdat je graag zijn vragen beantwoordt en hem wilt helpen om de juiste keuze te maken. Je doet hetzelfde, alleen vertaal je het hier naar een voordeel voor de klant. Je wilt de klant gewoon graag helpen, graag van dienst zijn en zijn vragen beantwoorden. Ergens begrijpt de klant ook wel wat jouw bedoeling is, het voelt alleen niet zo wanneer je het op deze manier brengt.

Er zijn heel veel momenten tijdens het contact met de klant waarbij je wat jij wilt bereiken kan vertalen naar wat hierin het voordeel is voor de klant. En wanneer je dat doet dan voelt dat voor de klant heel prettig.

Denk jij weleens vanuit het voordeel van de klant en wat brengt het je dan op? Doe het vanaf nu bewust en doe er jouw voordeel mee.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN