fbpx

Vertel jij hoe goed je bent?

  • Ingrid van Ophem

Wat is de reden dat de klant bij jou komt? Jouw product of dienst koopt? Kiest voor jou en niet voor een ander die hetzelfde biedt? Dat komt door jou! Jij maakt het verschil. Jij bent beter dan de ander. Maar wat maakt jou dan beter dan de ander?

Service, kennis en ervaring

Dit is vaak een lastig te beantwoorden vraag. Want jij vindt jezelf gewoon, wat jij goed kan en goed doet valt jou niet echt op. Als ik de vraag stel wat jou de beste maakt, is jouw antwoord waarschijnlijk: mijn service, kennis en ervaring. Dit antwoord krijg ik meestal als ik ondernemers vraag waarmee zij zich onderscheiden. Natuurlijk heb jij dit allemaal te bieden, maar dat hebben er zoveel. Dat blijkt wel uit het feit dat ik zo vaak hetzelfde antwoord krijg.

Ik ben goed!

Met service, kennis en ervaring onderscheid jij jezelf niet van andere aanbieders. Jij hebt speciale kwaliteiten, specifieke kennis en jouw eigen unieke manier van werken. Het is niet makkelijk om die onder woorden te brengen en van jezelf te zeggen dat je goed bent. Dat ben je niet gewend. Maar het is wel de reden waarom een klant bij jou koopt. Jouw belangrijkste verkooptool.

Een klant koopt pas als hij je kent, leuk vindt en vertrouwt. Wanneer hij een goed gevoel heeft over het bedrijf en het product. Maar vooral over de persoon waarvan hij koopt. In het hele contact dat je hebt met de klant verkoop jij jezelf om te zorgen dat de klant jou leert kennen, je leuk vindt en jou uiteindelijk vertrouwt. Dat doe je door te vertellen dat je goed bent en waar je goed in bent. Niet letterlijk: ik ben heel goed, maar door gedurende het gesprek te vertellen dat je ervaring hebt, dat je het weet, dat je expert bent.

Overtuig de klant

Door dit alles te benoemen overtuig je de klant dat hij bij jou op het juiste adres is. Dat hij niet verder hoeft te zoeken, maar dat hij bij jou in goede handen is. Daarom is het zo belangrijk om van jezelf te weten wat jouw toegevoegde waarde is. Waarmee jij jezelf onderscheidt van jouw concurrenten. Want wanneer je dat niet duidelijk voor jezelf hebt geformuleerd dan ga je dit ook niet uitdragen. En dan wordt het moeilijk om de klant te overtuigen dat jij de juiste persoon en het juiste bedrijf voor hem bent.

Jouw toegevoegde waarde

Ik daag je uit om na te denken over jouw TOEGEVOEGDE WAARDE. Jouw MEERWAARDE. Jouw belangrijkste verkooptool. Wat is de reden dat ik bij jou moet zijn? Denk verder dan service, kennis en ervaring. Benoem dat wat JOU en JOUW product of dienst uniek maakt.

Het beantwoorden van onderstaande vragen helpt je om jouw toegevoegde waarde te formuleren:

·         Wat maakt mij uniek?

·         Wat krijgt de klant bij mij, dat anderen niet bieden?

·         Wat maakt mijn product of dienst uniek?

·         Waar zijn mijn klanten altijd heel tevreden over?

·         Welke complimenten krijg je van jouw klanten? 

Tip: Je kan het natuurlijk ook aan je klanten vragen. Die hebben jouw toegevoegde waarde ervaren en kunnen deze vaak prima benoemen.

Dus ga er eens rustig voor zitten. Succes!

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN