fbpx

Welke oplossing bied jij?

  • Ingrid van Ophem

Wat jij verkoopt is een oplossing. Natuurlijk in de vorm van een product of een dienst. Maar wat je uiteindelijk verkoopt is een oplossing. Een oplossing voor het probleem van jouw klant. Daarom is jouw klant helemaal niet geïnteresseerd in jouw product of dienst, die wil een oplossing voor zijn probleem. Die is alleen maar geïnteresseerd in de oplossing. Wat het resultaat is van jouw product of dienst.

Verkopers hebben het graag over hun product of dienst. Hoe goed het is. Hoe het werkt. Voor de klant is dit helemaal niet interessant. Die wil weten wat hij eraan heeft. Hoe het zijn probleem oplost.

De beste manier om de klant enthousiast te maken voor jouw product of dienst is hem te vertellen wat de gevolgen zijn wanneer hij het gaat gebruiken. Het is voor de klant niet  belangrijk hoe het werkt, hoe het er uit ziet. Hij wil weten wat het voor hem kan betekenen. Wat het voor hem doet.

Stel je verkoopt een software programma. Het probleem van de klant is dat hij zijn administratie niet goed georganiseerd heeft. Het kost teveel tijd. Hij werkt met meerdere systemen die niet met elkaar communiceren. Hij is op zoek naar een programma dat alles doet wat hij nodig heeft en dat eenvoudig is en waarbij de overgang ook nog eens zonder problemen gaat verlopen.

Je kan de klant dan vertellen dat jij een heel goed software programma hebt. Dat werkt via een bepaald systeem, wat de klant waarschijnlijk weinig zegt, en allerlei technische feiten gaan benoemen. Dat interesseert de klant niet. Dit is vooral hoe het programma werkt, hoe het eruit ziet. Daar wordt de klant niet heel warm van.

Hij wordt enthousiast als jij vertelt dat dit programma alles kan wat hij nodig heeft. Dat dit systeem hem veel tijd gaat besparen. Dat hij het invoeren van de gegevens één keer hoeft te doen en dat het dan voor alle afdelingen beschikbaar is. Dat iedereen in hetzelfde systeem kan werken, waardoor het meteen inzichtelijk is wat de status van de order is. Wie eraan gewerkt heeft en hoe lang en dat de informatie makkelijk toegankelijk is. Dat facturen geautomatiseerd worden verstuurd en dat de controle op de betaling ook automatisch wordt gedaan. Hier wordt jouw klant enthousiast van. Dit is de oplossing die hij zoekt.

Vertel de klant niet wat jouw product of dienst inhoudt, maar vertel hem welke oplossing jij ermee biedt voor zijn probleem. Zorg dat je zijn probleem goed in beeld hebt. Benoem dit probleem, dan laat je zien dat je de klant begrijpt. Vervolgens vertel je de oplossing die jij de klant kan bieden. Dan wil een klant graag kopen.

Welke oplossing bied jij jouw klant? Benoem jij deze oplossing ook of communiceer jij vooral jouw product of dienst? Misschien heb je hier nog niet echt over nagedacht en wordt het tijd om dit te gaan doen?

Succes met het formuleren van de oplossing die jij biedt.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN