fbpx

Een goede voorbereiding maakt het verschil

  • Ingrid van Ophem

Een succesvol verkoopgesprek begint al veel eerder dan het daadwerkelijke gesprek dat je voert met de klant. Of dit nu een persoonlijk of een telefonisch gesprek is, een goede voorbereiding bepaalt voor een groot deel het resultaat van dit gesprek.

De eerste indruk die je maakt bij het contact met een klant is heel belangrijk. Vooral wanneer de klant jou nog niet kent of nauwelijks kent. Juist dan is een goede voorbereiding essentieel om de klant voor jou en jouw product of dienst te interesseren. Wat kan jij doen om jouw gesprek met de klant zo goed mogelijk voor te bereiden?

Verzamel informatie

Verzamel zoveel mogelijk informatie over de klant. Op internet is veel informatie te vinden, dus ook van jouw klant. Bekijk in elk geval de website van de klant. Lees nieuwsbrieven. Zorg dat je op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen van het bedrijf en de producten die het bedrijf levert. Zorg dat je mee kan praten over wat er in het bedrijf en in de branche gebeurt. Lees brancherapporten die banken jaarlijks uitgeven. Laat aan de klant zien dat je geïnteresseerd bent, weet waar je over praat.

Weet wie je tegenover je hebt

Bekijk het linked in profiel van jouw contactpersoon en google nog eens verder wat je nog meer over deze persoon te weten kan komen. Zorg ook dat je weet hoe hij of zij eruit ziet. Ook hiermee toon je interesse. Dat je weet wie er op je af komt lopen wanneer je zit te wachten. Dat je dan met zelfvertrouwen opstaat en een hand geeft. Het werkt allemaal in jouw voordeel.

Formuleer vragen

De informatie die je hebt gelezen en verzameld zorgen vast voor meer vragen. Jij wilt meer weten dan wat je hebt gelezen. Dus formuleer voor jezelf vragen die jij kan stellen tijdens het gesprek. Ik las in jullie nieuwsbrief dat jullie ... hebben ontwikkeld en dat jullie hiermee de eerste in Nederland zijn. Wat maakt dat jullie je op deze manier onderscheiden van de anderen? Hier vertelt jouw klant graag over en jij laat zien dat jij je hebt verdiept in zijn bedrijf.

Jouw toegevoegde waarde

De informatie die je in de voorbereiding verzamelt helpt jou ook van te voren na te denken hoe jouw product of dienst de klant kan gaan helpen. Waar zit jouw toegevoegde waarde? Welke argumenten zijn voor deze klant interessant? Welke antwoorden wil jij hebben van de klant, dus welke vragen ga je stellen? Welke informatie heb jij nodig om de klant een goed voorstel te doen?

Het doel van het gesprek

Bepaal voordat je het gesprek in gaat wat jouw doel van het gesprek is. Wanneer je dit doel duidelijk voor ogen hebt, dan weet je wat je moet gaan doen om dit doel te bereiken en bereik je het doel ook eerder. Vertel ook de ander wat jouw doel van het gesprek is. Dat is altijd een heel goed begin van het gesprek.

Een positieve mindset

Als laatste zorg je voor een positieve mindset. Je gaat ervan uit dat de ander ook behoefte heeft aan dit gesprek. Dat hij positief staat tegenover het gesprek en het gesprek met oprechte interesse ingaat. Want wanneer jij het gesprek begint met de gedachte: maar eens kijken of hij wel op mij zit te wachten, had je net zo goed niet kunnen gaan. Dan gaat het je niet lukken om deze klant voor jou en jouw product of dienst te interesseren. Met een positieve mindset haal je een beter en positiever resultaat.

Een goede voorbereiding bepaalt voor een groot deel het succes van jouw verkoopgesprek. Het bepaalt jouw eerste indruk bij de klant en het zorgt ervoor dat dit een professionele indruk is. Je gaat met meer zelfvertrouwen het gesprek in en haalt daardoor meer resultaat uit het gesprek. Een goede voorbereiding maakt echt het verschil.

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN