fbpx

Weet jij wat jouw klant ervan vindt?

  • Ingrid van Ophem

Je hebt de klant een aanbod gedaan. En dan komt die enge stilte. Wat nu? De klant zegt niets of niet veel. Bladert nog eens door jouw voorstel. Kijkt nog eens kritisch naar wat jij hebt voorgesteld. Herken je dit? Dat moment waarop je denkt: zeg iets. Vertel nu wat je ervan vindt.

Op dit moment in het verkoopgesprek voelt het vaak ongemakkelijk. Je hebt geen idee wat de klant ervan vindt. Je weet niet zo goed wat je moet zeggen. Om de stilte op te vullen zeg je zoiets als: u kan er natuurlijk ook nog even over nadenken of u hoeft nu niet te beslissen. Je ziet immers twijfel en dan zeg je dit soort zinnen al heel snel. Niet handig natuurlijk. Want je stelt de koop uit en biedt de klant de mogelijkheid om nog na te gaan denken. En die mogelijk biedt je ook nog eens zelf aan. Je snapt eigenlijk ook wel dat de klant niet meteen beslist. Dat doe je zelf immers ook niet altijd meteen. Allemaal smoesjes om jezelf goed te praten. Hoe voorkom je dit ongemakkelijke moment? Hoe zorg je ervoor dat je achterhaalt wat de klant ervan vindt?

De oplossing is heel simpel. Want hoe kom je erachter wat iemand ervan vindt? Juist, door hem te vragen wat hij ervan vindt. Dus door gewoon de vraag te stellen; Wat vindt u ervan? En dan gaat de klant jou vertellen wat hij ervan vindt. Zo simpel is het. Toch wordt deze vraag veel te weinig gesteld tijdens een verkoopgesprek.

De belangrijkste reden is angst. Bang dat de klant het niets vindt. Bang voor afwijzing. Bang dat je de klant iets hebt voorgesteld dat hij helemaal niet wil. Terwijl je dit toch echt moet weten. Want wanneer je niet weet of je het juiste hebt voorgesteld kan je het ook niet verkopen. Het is onmogelijk om een voorstel aan te passen aan de wensen van de klant, wanneer je niet weet wat je aanpassen moet. De klant laten nadenken over iets wat niet bij zijn wensen past, leidt niet naar een verkoop. Zonder te vragen wat de klant ervan vindt verkoop je weinig. Dan verkoop je alleen aan klanten die meteen zeggen: doe maar. De rest gaat nadenken en haakt waarschijnlijk af. Gaat verder kijken en koopt elders.

Vraag de klant dus wat hij ervan vindt. Dat kan met de vraag; Wat vindt u ervan? of Hoe klinkt dit? of Wat is uw eerste reactie op mijn voorstel? Dan gaat de klant jou vertellen wat hij ervan vindt. Of het precies is wat hij zoekt. Of hij twijfelt. Of het hem aanspreekt of dat hij het helemaal niet interessant vindt. Allemaal informatie die belangrijk is om te weten. Is het precies wat hij zoekt, dan is dat natuurlijk geweldig en pak je door naar de verkoop. In alle andere gevallen ga je achterhalen wat maakt dat hij twijfelt, wil nadenken, wil overleggen. Je gaat nu achterhalen waar het zit en hoe jij ervoor kan zorgen dat hij wel enthousiast wordt over jouw voorstel. Waar je het kan aanpassen, hoe je de klant kan overtuigen en zijn twijfel wegnemen. En wanneer dat lukt, dan verkoop je.

Dus vraag wat de klant ervan vindt. Achterhaal wat hij van jouw voorstel vindt. Dan ga je zeker meer verkopen.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN