fbpx

7 tips om jezelf te verkopen

  • Ingrid van Ophem

Het succes van jouw bedrijf, van jouw product of dienst hangt af van hoe jij jezelf verkoopt. Als ondernemer ben jij jouw bedrijf. De klant doet zaken met jou en of hij koopt hangt ervan af of hij jou leuk vindt en jou vertrouwt. Dus hoe beter jij jezelf verkoopt, hoe meer jij jouw product of dienst verkoopt. 

Dat klinkt logisch, maar hoe verkoop jij jezelf. Wat kan jij doen om te laten zien dat jij goed bent? Dat de klant bij jou aan het juiste adres is. Met deze 7 tips verkoop jij jezelf:

1. Wees jezelf

Jezelf zijn is de beste manier om echt contact te maken met de ander. Want ben jij niet jezelf, dan prikt de ander daar zo doorheen. Dat heb jij zelf ook wanneer je iemand tegenkomt die zich anders of beter voordoet dan hij is. Authentiek zijn werkt het beste om echt contact te maken met de ander

2. Wees overtuigd van jezelf

De ander gaat jou vertrouwen wanneer je ook vertrouwen hebt in jezelf. Wanneer jij er van overtuigd bent dat je goed bent in wat je doet, dan overtuig je daarmee de ander ook. Zie jezelf als de expert, als de persoon die de ander kan helpen en alles wat je zegt en doet wordt door de ander geloofd.

3. Geef de ander ook de ruimte

Je bent overtuigd van jezelf en dat hoort ook zo. Maar de ander heeft ook ruimte nodig om zijn verhaal te doen. Wanneer jij alleen maar aan het woord bent en niet luistert. Zelf geen vragen stelt en geen interesse toont in de ander dan heeft de ander dat ook niet in jou.

4. Wees eerlijk

Eerlijkheid duurt het langst. Wees dus eerlijk. Geef toe wanneer je iets niet weet of niet kan of er gewoon niet zo goed in bent. Geen probleem, jij hebt jouw eigen kwaliteiten. Eerlijkheid zorgt ervoor dat de ander jou gaat vertrouwen. Juist door eerlijk te zijn over dat je iets niet kan of minder goed kan, maakt dat de ander gelooft in wat je wel kan. Je bent immers eerlijk. 

5. Laat zien dat je het leuk vindt

Jouw enthousiasme en passie toont de ander dat je het leuk vindt wat je doet en wat je kan. Wanneer je ergens vol voor gaat en dit met plezier doet, dan wil een ander graag met jou samenwerken. Dan worden zij ook enthousiast. Jij bent leuker wanneer je laat zien dat je het leuk vindt om te doen. Daar win je het vertrouwen van de ander mee.

6. Weet wie de ander is

Door je te verdiepen in de ander laat je zien dat je interesse hebt. Dat kan ook al voordat je een gesprek met iemand hebt. Door van te voren te kijken wie het is, wat hij doet. Gewoon door de website van een klant te bekijken, je te verdiepen in zijn bedrijf. Gebruik deze kennis in het gesprek en je wint de ander voor je.

7. Vertel dat je goed bent

De ander wil weten wat jij hem kan brengen. Waar jij hem kan helpen. Zeker in het verkoopgesprek, maar ook wanneer je voor het eerst kennis maakt met een potentiële klant is het goed om te laten zien wat jij kan en wat je doet. Waar jij goed in bent. Benoem jouw meerwaarde. Dat is namelijk wat de ander wil horen. Wat jou onderscheidt van anderen. Waarom hij bij jou moet zijn. Dit kan je heel subtiel doen door te vertellen over jouw successen. Waarom anderen voor jou kiezen. Geen hele opsomming, maar gewoon gedurende het gesprek benoemen.

Het succes van jouw bedrijf, van jouw product of dienst hangt af van hoe jij jezelf verkoopt. Met deze tips zorg je ervoor dat je een goede indruk maakt bij de ander. Dat de ander je leuk vindt en gaat vertrouwen. Dat is nodig voor de ander, de klant om te beslissen om met jou zaken te gaan doen. Bij jou te kopen. Verkoop jezelf en je verkoopt jouw product of dienst.


Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN