fbpx

Laat de klant het jou maar vertellen

  • Ingrid van Ophem

Heerlijk een klant die jou precies vertelt wat hij wil. Die duidelijk aangeeft wat zijn wensen zijn. Helaas zijn niet alle klanten zo makkelijk. Het stellen van vragen helpt je om meer informatie te krijgen van de klant, er zijn ook nog andere manieren om de klant meer te laten praten en informatie over de klant en zijn wensen te verkrijgen.

Hoe meer informatie je verzamelt, hoe beter jij jouw advies kan laten aansluiten bij de wensen van de klant. Hoe meer jouw klant zich aangesproken voelt tot jouw voorstel, hoe sneller hij ook besluit om te kopen. Belangrijk dus om de klant zoveel mogelijk te laten vertellen. Hoe doe je dat? Dat heeft vooral te maken met doorvragen en oprecht interesse tonen. Je kan dat op de volgende manieren doen: 

Uitleg vragen

Vraag de klant om uitleg. Vraag de klant wat hij precies bedoelt. U zegt nu …, maar wat bedoelt u daar nu precies mee? De klant vertelt verder, gaat het nogmaals uitleggen en geeft jou meer informatie. Jij laat zien dat jij oprechte interesse hebt. Dat je precies wilt weten hoe het zit. 

Vraag om voorbeelden

Wanneer de klant jou vertelt wat hij lastig vindt of waar hij problemen mee heeft dan kan je de klant vragen hier een voorbeeld van te geven. Dan hoor je precies hoe het zit. Je laat ook hier jouw interesse zien en de klant versterkt voor zichzelf het probleem waar jij de oplossing voor hebt. Hij beseft nog meer dat er iets moet gebeuren. Dat hij jou nodig heeft. 

Hou je mond

Het is de bedoeling dat de klant jou van alles gaat vertellen. Geef hem hier de kans voor. We hebben niet voor niets twee oren en maar één mond gekregen. In de verkoop is luisteren heel belangrijk. Dat kan alleen als jij jouw mond houdt. Laat stiltes vallen. De klant gaat ze invullen, als jij tenminste je mond houdt. 

Laat zien dat je interesse hebt

Veel vragen en doorvragen is een mooie manier om te tonen zijn dat je interesse hebt. Je kan dat nog versterken door ook met je lichaam, jouw houding, interesse uit te stralen naar de klant. Door de klant aan te kijken, te laten zien dat je het begrijpt door met je hoofd te knikken of te schudden. Door een open houding aan te nemen. Naar de klant toe gebogen te zitten. Het helpt allemaal.

Eigen ervaring te delen

Je begrijpt iemand het beste wanneer je hetzelfde hebt meegemaakt of het gevoel of het probleem herkent. Ik begrijp helemaal wat u bedoelt, dat herken ik van mijzelf ook. Of dat herken ik heel goed van andere klanten die hier ook tegen aan liepen. Stel vervolgens een vraag om de klant verder uit te dagen hierover te vertellen. Doordat jij het begrijpt en herkent is de klant gemotiveerd om jou er meer over te vertellen. 

Nog een keer laten vertellen

Je kan vragen om voorbeelden of uitleg, maar je kan ook vragen of de klant het nog een keer wil herhalen. Nogmaals wil vertellen hoe het zit. Omdat je het niet of niet goed genoeg begrepen hebt. Dat doet de klant graag en jij laat weer zien dat je echt heel goed wilt weten wat hij bedoelt. Oprecht interesse hebt. 

Doorvragen en vooral oprecht interesse tonen zorgen ervoor dat de klant jou meer vertelt en dat jij daardoor een beter beeld krijgt van zijn probleem en zijn behoefte. Met deze informatie kan jij een beter aanbod doen, een aanbod dat precies aansluit bij de behoefte en de wensen van de klant. Je weet waar de klant tegen aan loopt en wat zijn koopmotieven zijn. Die informatie heb jij nodig en kan jij gebruiken om de klant te overtuigen dat hij bij jou op het juiste adres is. Dat hij bij het beste kan kopen.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN