fbpx

Help! Een twijfelende klant.

  • Ingrid van Ophem

Ik wil nog even overleggen. Ik wil er nog over nadenken. Ik kan nog niet beslissen. Voor jouw gevoel heb je de klant een heel goed en passend aanbod gedaan. Dit is gewoon precies wat de klant nodig heeft. Hij is alleen zelf nog niet overtuigd dat dat zo is. Hij twijfelt. En nu?

Het gebeurt heel vaak dat de verkoper nu afhaakt. Ja, als u nog wilt overleggen dan hoor ik het wel als u uw collega heeft gesproken. Ik snap dat u dit nog even met uw partner wilt bespreken. We tonen begrip voor de twijfel van de klant en gaan in de afwachtende stand. Laten het nu totaal bij de klant liggen. En dat is jammer, want dit kost omzet. Laat je de klant nu met zijn twijfel zitten dan is de kans dat de klant gaat kopen klein. Hij is niet overtuigd en gaat dat ook niet worden wanneer hij gaat overleggen of nadenken. Deze klant help je door de twijfel weg te nemen. Door hem te helpen de juiste keuze te maken.

Jij bent zelf ook consument. Jij koopt ook en jij twijfelt ook. Heb ik dit echt wel nodig? Is dit voor mij de juiste oplossing? Moet ik niet nog even vergelijken met andere aanbieders? En wat doe je? Je gaat weer naar huis of naar de volgende winkel en twijfelt nog even lekker door. Waar koop je uiteindelijk, als je al iets gaat kopen? Daar waar jij geholpen wordt met het wegnemen van jouw twijfel. Waar ze jou overtuigen dat dit voor jou de juiste oplossing is. Wanneer jij beseft dat je het echt nodig hebt. Waar jij het gevoel hebt dat jij de juiste keuze maakt. Waar ze jouw twijfel serieus hebben genomen en die weg hebben kunnen halen.

Dat is waar jouw twijfelende klant ook behoefte aan heeft. Hij twijfelt en natuurlijk zegt hij dan dat hij nog even wil overleggen. Maar dat is vaak helemaal niet de reden waarom hij twijfelt. Het is slechts een excuus om nu niet te hoeven beslissen. Deze klant heeft behoefte aan hulp bij het kiezen. Hij wil van jou horen dat het bij hem past, dat het de juiste oplossing is en dat hij een goede keuze maakt. Aan jou de taak om te achterhalen waar de twijfel zit en de klant te overtuigen. Dus vragen waar de klant over twijfelt. Zo simpel is het. Gewoon de klant de vraag stellen: Waar twijfelt u over? En dan gaat de klant jou vertellen waar het zit. Waar hij over twijfelt en waarom. Heel eenvoudig dus. Stel de vraag en je achterhaalt de twijfel.

Hij kan twijfelen aan jouw aanbod. Of het wel bij hem past. Aan de prijs, is het niet te duur? Aan jouw kennis en expertise, ben ik wel bij de juiste persoon. Wanneer jij weet waar het zit, dan kan jij argumenten gebruiken om de klant te overtuigen dat hij de juiste keuze maakt. De meeste twijfel van de klant wordt veroorzaakt door jou. Wanneer jij niet voldoende de waarde van jouw product of dienst hebt laten zien. De klant niet voldoende hebt laten zien dat deze oplossing voor hem de juiste oplossing is. Dat kan je dus herstellen door te vragen waar de twijfel van de klant zit. Voorkomen is natuurlijk nog beter. Door goed te inventariseren en jouw aanbod te laten passen bij zijn wensen én ook heel belangrijk de klanten te vertellen waarom jouw aanbod zo goed bij zijn wensen past.

Laat een twijfelende klant dus niet alleen met zijn twijfel. Je helpt hem en jezelf hier niet mee. Vraag waar hij over twijfelt en haal de twijfel weg. Wil de klant dan alsnog overleggen, geen probleem, maar dan weet je dat het echt over overleggen gaat en niet over zijn twijfel. De kans dat hij dan uiteindelijk koopt is vele malen groter geworden. En dat is voor jou én voor de klant veel beter.

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN