fbpx

Verkoop jij alles wat je hebt?

  • Ingrid van Ophem

Natuurlijk ben jij blij wanneer de koop gesloten is en de klant is blij met zijn aankoop. Maar heb jij alles verkocht wat jij hebt? Had jij deze klant niet nog blijer kunnen maken en jezelf ook?

Het verkopen van het “basis” product is standaard voor veel ondernemers. Het verkopen van bijproducten, producten die het product of de dienst completer en dus beter maken is dat heel vaak niet. Dat zie ik ook bij mijn klanten. Ze zijn heel enthousiast wanneer de koop is gesloten, maar denken er niet over na wat ze nog meer hadden kunnen verkopen om meer omzet te maken en wat ook en misschien nog wel belangrijker is, de klant nog beter van dienst te kunnen zijn.

En daar wordt jij als klant ook heel blij van. Want wanneer jij een nieuwe fiets koopt dan wil je deze ook goed op slot kunnen zetten. Het is dan handig wanneer ze jou wijzen op de mogelijkheid er een hangslot bij te kopen zodat je hem veilig ergens neer kunt zetten. Mijn vader kocht laatst een nieuwe fiets. Hij kwam heel blij thuis met zijn nieuwe fiets en dacht toen ik heb er geen hangslot bij gekocht. Het hangslot van zijn oude fiets paste niet in dit slot. De fietsenwinkel waar hij de fiets gekocht had ligt op 20 km bij ons vandaan. Hij ging op zoek naar een passend slot in de stad en daar heeft hij vier winkels voor gehad. Mijn vader was heel blij geweest als ze hem hadden gevraagd of hij er een hangslot bij had gewild. Hij had meteen ja gezegd. Wie weet had hij ook nog wel nieuwe fietstassen gewild als ze het hem gevraagd hadden.

De vraag is nu: verkoop jij alles wat je hebt? Verkoop jij een compleet product of een complete dienst of kan jij de klant nog beter van dienst zijn door meer aan hem te verkopen? De reden waarom dit vaak niet wordt gedaan is, dat het door ondernemers nog al eens als pusherig en opdringerig wordt gezien. Dat ze vinden dat de klant al zoveel moet betalen dat hij er vast niets extra’s bij wil. In bovenstaand voorbeeld zie je dus dat het door de klant niet als pusherig of opdringerig wordt ervaren. Dat de klant best meer geld uit wil geven als jij hem extra’s aanbiedt. Dat hij daar zelfs heel blij van wordt. Weg dus met het idee dat je de klant van alles opdringt, wees je bewust dat de klant het ziet als service.

Biedt jouw klant alles wat je hebt en laat de klant vervolgens zelf beslissen of hij dit ook wil kopen. En de klant gaat ook wel eens nee zeggen. Dat geeft niet, jij hebt hem de service geboden van een compleet product, wat niet betekent dat hij verplicht is het te kopen. Dat zou pas pusherig en opdringerig zijn.

Maak van jouw klant een blijere klant en van jezelf een blijere ondernemer. Verkoop meer en biedt een beter product of een betere dienst. Het gaat je dankbare klanten en meer omzet opleveren.

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN