Verkoop jij alles wat je hebt?

Natuurlijk ben jij blij wanneer de koop gesloten is en de klant is blij met zijn aankoop. Maar heb jij alles verkocht wat jij hebt? Had jij deze klant niet nog blijer kunnen maken en jezelf ook?
Het verkopen van het “basis” product is standaard voor veel ondernemers. Het verkopen van bijproducten, producten die het product of de dienst completer en dus beter maken is dat heel vaak niet. Dat zie ik ook bij mijn klanten. Ze zijn heel enthousiast wanneer de koop is gesloten, maar denken er niet over na wat ze nog meer hadden kunnen verkopen om meer omzet te maken en wat ook en misschien nog wel belangrijker is, de klant nog beter van dienst te kunnen zijn.
En daar wordt jij als klant ook heel blij van. Want wanneer jij een nieuwe fiets koopt dan wil je deze ook goed op slot kunnen zetten. Het is dan handig wanneer ze jou wijzen op de mogelijkheid er een hangslot bij te kopen zodat je hem veilig ergens neer kunt zetten. Mijn vader kocht laatst een nieuwe fiets. Hij kwam heel blij thuis met zijn nieuwe fiets en dacht toen ik heb er geen hangslot bij gekocht. Het hangslot van zijn oude fiets paste niet in dit slot. De fietsenwinkel waar hij de fiets gekocht had ligt op 20 km bij ons vandaan. Hij ging op zoek naar een passend slot in de stad en daar heeft hij vier winkels voor gehad. Mijn vader was heel blij geweest als ze hem hadden gevraagd of hij er een hangslot bij had gewild. Hij had meteen ja gezegd. Wie weet had hij ook nog wel nieuwe fietstassen gewild als ze het hem gevraagd hadden.
De vraag is nu: verkoop jij alles wat je hebt? Verkoop jij een compleet product of een complete dienst of kan jij de klant nog beter van dienst zijn door meer aan hem te verkopen? De reden waarom dit vaak niet wordt gedaan is, dat het door ondernemers nog al eens als pusherig en opdringerig wordt gezien. Dat ze vinden dat de klant al zoveel moet betalen dat hij er vast niets extra’s bij wil. In bovenstaand voorbeeld zie je dus dat het door de klant niet als pusherig of opdringerig wordt ervaren. Dat de klant best meer geld uit wil geven als jij hem extra’s aanbiedt. Dat hij daar zelfs heel blij van wordt. Weg dus met het idee dat je de klant van alles opdringt, wees je bewust dat de klant het ziet als service.
Biedt jouw klant alles wat je hebt en laat de klant vervolgens zelf beslissen of hij dit ook wil kopen. En de klant gaat ook wel eens nee zeggen. Dat geeft niet, jij hebt hem de service geboden van een compleet product, wat niet betekent dat hij verplicht is het te kopen. Dat zou pas pusherig en opdringerig zijn.
Maak van jouw klant een blijere klant en van jezelf een blijere ondernemer. Verkoop meer en biedt een beter product of een betere dienst. Het gaat je dankbare klanten en meer omzet opleveren.