fbpx

De koopsignalen van de klant, signaleer jij ze?

  • Ingrid van Ophem

Klanten vertellen je op allerlei manieren dat ze ja zeggen tegen de koop. Letterlijk door te zeggen, ik wil het kopen of ik wil het hebben. Maar veel vaker zeggen klanten dat niet zo letterlijk. De klant doet dit met behulp van koopsignalen. Jouw klant zendt namelijk heel veel signalen uit dat hij geïnteresseerd is. Aan jou om deze signalen ook als koopsignalen te herkennen.

De klant vertelt vaak veel meer dan de verkoper denkt. Of signaleert kan je hier beter zeggen. De vragen die de klant stelt of de bezwaren die de klant heeft zijn allemaal signalen dat de klant interesse heeft in jouw product of dienst. Immers wanneer je geen interesse hebt in iets dan ga je er ook geen vragen over stellen. Wanneer je in een winkel loopt om een nieuwe tv te kopen, dan ga je geen vragen stellen over een wasmachine. Je gaat geen bezwaren bedenken waarom je de wasmachine niet wilt kopen. Je wilt hem namelijk helemaal niet kopen. Nee, jij gaat vragen stellen over de tv die je mooi vindt en je gaat afwegen of je deze wilt kopen. Je zet de voors en tegens , de bezwaren, naast elkaar en gaat beslissen of je deze tv uiteindelijk koopt. Vragen en bezwaren zijn dus duidelijk koopsignalen. Signalen dat je de tv wilt kopen, maar nog overtuigd wilt worden dat je de juiste keuze maakt.

Vaak worden deze vragen gezien als twijfel. Bezwaren zijn in de ogen van velen ook signalen dat de klant geen interesse heeft, ervan wil zien. Dat klopt dus niet. Het zijn allemaal koopsignalen.

Even wat voorbeelden van koopsignalen die deze klant kan uitzenden? Kan ik op deze tv ook Netflix kijken? Heeft deze tv het beste energielabel? Heeft u deze tv nog op voorraad? Bezorgen jullie ook? Installeren jullie de tv ook bij mij thuis? Allemaal koopsignalen. Vragen die de klant stelt om zichzelf te overtuigen dat hij de tv moet kopen.

Dat werkt hetzelfde met bezwaren. De bezwaren die de klant hier kan hebben kunnen gaan over de grote van de tv, het energielabel, de beeldkwaliteit. Als hij deze bezwaren uit dan denkt hij er nog steeds aan om de tv te kopen. Hij wil alleen overtuigd worden dat de hij de tv moet kopen. Wanneer jij deze bezwaren weerlegt dan koopt de klant de tv. Dus wees blij dat de klant zijn bezwaren uit. Zie ze als een koopsignaal, als interesse in jouw product of dienst.

Het herkennen van deze koopsignalen in het gesprek dat je voert met jouw klant zorgt ervoor dat je sneller kunt doorpakken naar de verkoop. Door te anticiperen op deze vragen help je de klant te beslissen. Stel dat de klant van de tv aan de verkoper vraagt bezorgen jullie ook aan huis? Dan kan de verkoper ja antwoorden? Hij kan ook zeggen: natuurlijk, wat is uw adres dan kijk ik meteen wanneer we hem kunnen leveren. Ik kan hem morgen bezorgen, in de ochtend komt u dat uit? Is dat pusherig nee? Dit is heel klantgericht denken en handelen. Wedden dat deze klant sneller ja zegt en met een goed gevoel de winkel uitloopt. Waarschijnlijk vertelt hij ook nog aan vrienden dat ze in deze winkel meedenken en alles voor je regelen.

Zorg dus dat je alert bent op de koopsignalen van de klant. Bekijk voor jezelf welke koopsignalen jouw klanten naar jou uitzenden. Schrijf ze op, dan herken je ze sneller in het gesprek met jouw klant. Signaleer ze en gebruik ze om door te pakken naar de verkoop.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN