fbpx

Haal jij alles uit jouw bestaande klanten?

  • Ingrid van Ophem

Een nieuw jaar met nieuwe mogelijkheden en nieuwe plannen. Op de nieuwjaarsborrels en ontbijten wordt vaak gesproken over wat je het komende jaar wilt gaan doen. Nieuwe klanten, nieuwe omzet, nieuwe kansen. Om te groeien heb je dit nodig. Dat is helemaal waar, maar denk je ook aan de kansen die er liggen bij jouw bestaande klanten?

Focus niet alleen op nieuwe klanten

Heel veel ondernemers zijn vooral bezig met het werven van nieuwe klanten. Netwerken, social media, bloggen en adverteren. Daar gaat heel veel tijd, geld en energie in zitten. Zoveel dat de bestaande klant, de klant die jou al kent en weet hoe je werkt en welke kwaliteit jij levert, wordt vergeten. Vanuit het idee dat de klant je kent en je wel belt of mailt als hij jou nodig heeft. Maar helaas blijkt dat de bestaande klant niet altijd een trouwe klant is. Dat deze klant heel makkelijk naar een ander gaat omdat deze toevallig op zijn pad kwam, werd aangeraden door een ander. Dat jouw klant niet wist dat jij dat ook deed en daarom jou niet eens gebeld heeft. Er zijn zo veel redenen waarom jouw klant niet “trouw” is.

Een bestaande klant koopt makkelijker

Het kost veel minder geld om een klant opnieuw bij jou te laten kopen dan het werven van een nieuwe klant. Het kost ook veel minder moeite en tijd. De klant kent jou, vindt je leuk en vertrouwt jou. Hij koopt dus heel makkelijk. Een nieuwe klant heeft veel meer tijd en aandacht nodig voordat hij uiteindelijk besluit bij jou te kopen. Koester dus je bestaande klanten, je weet wie het zijn, waar ze zijn, wat hun behoefte is en hoe jij hen kan helpen.

Laat iets van je horen

Dus laat iets van je horen. Door de klant informatie te geven over wat je doet en waar je mee bezig bent. Dat kan op vele manieren. Met een nieuwsbrief, een persoonlijke mail, maar het is natuurlijk het beste om hem gewoon te bellen. De telefoon te pakken en de klant te vragen hoe het gaat, wat de plannen zijn en te kijken of en hoe jij  kan helpen om deze plannen te realiseren. Of niet kan helpen, ook geen probleem. Je hebt de klant gesproken, weet waar hij mee bezig is. De kans dat hij aan jou denkt als hij wel iets nodig heeft wat jij kan leveren is vele malen groter.

Een andere mogelijkheid is dat je al meedenkend met de klant, de klant kan helpen met een tip of door hem iemand anders aan te bevelen die wel dat kan leveren wat hij nodig heeft. Dan heb je twee mensen heel blij gemaakt. Jouw klant en iemand in jouw netwerk. Dat betaalt zich altijd terug, op welke manier dan ook.

Ik bel mijn bestaande klanten een aantal keer per jaar op. Gewoon om te horen hoe het gaat en uiteindelijk vraag ik dan ook of ik nog iets voor ze kan doen. Mijn klanten waarderen dat. Ik spreek ook altijd af wanneer ik weer ga bellen. En het levert mij heel veel informatie over de klant, leuke gesprekken en ook omzet op. Ik denk mee en help de klant met tips en uiteindelijk komt er bijna altijd een vervolg dat mij ook omzet oplevert.

Slapende klanten

Heb jij veel slapende klanten? Klanten die in het verleden iets bij jou hebben gekocht maar waar jij al heel lang niets van hebt gehoord en zij niet van jou? Dan laat je ook hier omzet liggen. Bel ze op, gewoon even horen hoe het gaat. Je hebt niets te verliezen, want omzet leveren ze nu niet op. Het levert je wel inzicht op waarom de klant jou niet meer nodig heeft, of juist wel maar dat zelf niet weet. Het levert je misschien uiteindelijk ook omzet op. Want jij hebt weer van je laten horen en bent weer terug in het hoofd van de klant. En levert het geen omzet op dan weet je nu ook waar het aan ligt. Aan jou of aan de klant of aan jullie allebei.

Vergeet bij al jouw goede voornemens en in jouw plan van aanpak voor het nieuwe jaar jouw bestaande klant dus niet. Daar verkoop je heel makkelijk weer en meer aan. Het is omzet die zit in jouw contacten in je telefoon. Omzet die je dagelijks in jouw hand hebt.

Wie ga jij bellen?

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN