fbpx

7 fouten die jij niet wilt maken in jouw offerte

  • Ingrid van Ophem

Een offerte is het visitekaartje van jou en van jouw bedrijf. Met deze offerte ga je de klant overtuigen dat hij bij jou op het juiste adres is. Je wilt laten zien dat je weet wat de klant nodig heeft en dat jij dat hem kan bieden. Maar een offerte maken is niet eenvoudig. Dat zie ik vaak in de praktijk aan de offertes die mijn klanten naar hun klanten sturen. Wanneer ik deze voor ze bekijk dan zijn dit de 7 fouten die het meest gemaakt worden. Ik heb ze voor je op een rij gezet. Zodat jij ze niet meer gaat maken.

1. Een saaie openingszin

Een offerte die meteen aanspreekt leest prettiger. Bij de eerste zin wil jouw klant al geïnspireerd en enthousiast raken. Dat bereik je niet door jouw offerte te beginnen met naar aanleiding van ons gesprek of hierbij ontvangt u de offerte van... Met de eerste zin van het voorstel wil je de klant laten merken dat jij het leuk vindt dat je de klant hebt gesproken en dat je de klant kan helpen. Dat je hem begrijpt en weet wat hij wil. Gebruik dat om jouw offerte mee te beginnen. In gewone spreektaal.

2. Niet precies weten wat de klant wil

Je kan pas een goed voorstel maken als je weet wat de klant wil. Als je niet voldoende inzicht hebt in de wensen en de behoefte van de klant lukt het je ook niet om een goed voorstel te maken voor deze klant. Een voorstel dat de klant aanspreekt. Een goed inventarisatiegesprek is de basis van een goed voorstel. Een gesprek waarbij je veel vragen stelt en de wensen samenvat. Waarbij je laat merken dat je de klant begrijpt en weet wat hij wil. Dit vertaal je naar het voorstel.

3. Alleen over jezelf praten

Natuurlijk wil de klant weten wie je bent en wat je doet. In het voorstel zet je echter de klant centraal. Je hebt een goed beeld van zijn wensen en behoefte en in het voorstel laat je dat zien. Door zijn probleem te benoemen en de oplossing die jij hebt voor dat probleem duidelijk te verwoorden. Je laat zien dat jij hem kan helpen. Wat de klant gaat bereiken als hij jouw product of dienst gaat gebruiken, gaat kopen. Dus laat vooral zien wat het gevolg is van zijn aankoop. Hoe dit hem gaat helpen om zijn probleem op te lossen. Dat hij gaat bereiken wat hij wil of nodig heeft als jij voor jou kiest. 

4. Hulpwerkwoorden gebruiken

Een gesprek met de klant is geen probleem, om het vervolgens op papier te zetten is veel lastiger. Dat leidt vaak tot het gebruik van veel hulpwerkwoorden en lange zinnen. Je wilt het netjes verwoorden, maar belandt in taalgebruik dat alleen maar tot onduidelijke zinnen leidt. De hulpwerkwoorden zullen, kunnen en willen zorgen voor onduidelijkheid. Twijfelachtige taal en spreekt niet aan. Wanneer je deze woorden uit je zinnen weglaat dan leest het meteen een stuk beter en duidelijker. Dus niet: u zal gaan zien dat het goed werkt, maar u ziet meteen dat het goed werkt. Met de tweede zin overtuig je de klant.

5. Een rommelige layout

Niet alleen wat je schrijft is belangrijk, maar ook hoe het er uit ziet. Een rommelig voorstel, zonder duidelijke kopregels, die vertellen waar het overgaat, spreekt niet aan. Zorg dus voor een duidelijke structuur. Werk met een inhoudsopgave, alinea’s. Gebruik titels en tussenkopjes en dan ook consequent op dezelfde manier. Dus dezelfde kleur, lettertype en corps grootte. Dat geeft structuur en overzicht in het voorstel.

6. Geen vervolgafspraak maken

Maak het de klant makkelijk en maak zelf de afspraak om het voorstel te bespreken. Dat voorkomt dat je zit te wachten op een reactie. Reageert de klant niet zelf dan is het aan jou om te gaan bellen. Dat is lastig, dan denk je kan ik al bellen of beter nog even wachten. Vervolgens ben je twee weken verder en dan is de moed om te bellen je inmiddels in de schoenen gezonken. Als je dan toch nog durft te bellen, dan kom je onzeker en twijfelachtig over en wordt het een moeizaam gesprek. Gewoon meteen een afspraak maken dat je belt om het te bespreken. Vindt jouw klant ook heel fijn.

7. Schrijffouten

Schrijffouten in een offerte zijn echt dodelijk. Het is jouw visitekaartje en de klant gaat ervan uit dat je daar veel tijd en aandacht aan besteed. Jij wilt immers dat hij jouw klant wordt. Een offerte vol schrijffouten geeft de klant weinig vertrouwen. Als het al niet lukt om een voorstel te maken zonder schrijffouten, hoe kan jij dan de klant goed helpen. Als jij dit op een slordige manier doet, hoe doe je dan de rest van het werk. Hoe zit het dan met jouw service en zorgvuldigheid. Gebruik in elk geval de spellingcontrole. Lees het een aantal keer door. Uitprinten en dan doorlezen helpt ook goed, dan kijk je er toch weer anders na. Je kan het natuurlijk ook door iemand anders laten lezen.

Een goed voorstel maken dat de klant aanspreekt en waarmee jij jouw product of dienst verkoopt is niet iets wat je zomaar even doet. Deze tips helpen jou om de meest voorkomende fouten niet meer te maken. Wil je nog meer tips voor een succesvolle offerte lees dan ook het blog 7 tips voor een succesvolle offerte. Hierin vind je ook de tip om het een voorstel te noemen in plaats van een offerte.

Veel succes met het schrijven van jouw succesvolle offertes.

Wil je leren hoe je een goede offerte schrijft en deze het beste kan opvolgen? Volg dan de training Succesvolle Offertes schrijven. Dat levert je direct meer omzet op. 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN