fbpx

Wat je belooft moet je doen

  • Ingrid van Ophem

Wat je belooft moet je doen, daar ben ik door mijn ouders vroeger vaak op gewezen. Als je iets belooft hebt, dan moet je het doen. Mijn moeder is inmiddels al 4.5 jaar geleden overleden. Ik denk nog dagelijks aan haar en ze spookt ook dagelijks in mijn hoofd met dit soort teksten. En daarvan lag ik wakker vannacht. Want ik had gisteren een dag die anders liep dan normaal en ik had nog geen blog geschreven, terwijl ik heb beloofd dat je wekelijks een blog krijgt. Tussen kerst en oud en nieuw is dat geen probleem zei mijn zoon: Mam doe niet zo moeilijk. Maar de wijze woorden van mijn moeder hielden mij uit mijn slaap. Vandaar toch dit blog vandaag, later dan normaal, maar je weet nu waarom.

Belofte nakomen

Nakomen wat je hebt beloofd geldt voor alle facetten van het leven. Naar jezelf, je familie, je vrienden en natuurlijk ook naar je klanten. Ik benadruk het zo vaak in mijn trainingen. Als je een afspraak maakt om de klant terug te bellen, dan moet je het echt doen. Helemaal als je afspreekt op een bepaald tijdstip te bellen, dan moet je dan ook bellen. Hoe kan een klant vertrouwen krijgen in jou en jouw bedrijf als jij jouw afspraken niet nakomt?

Een belofte aan jezelf

Ook een belofte aan jezelf is een belangrijk belofte. Een afspraak met jezelf is de belangrijkste afspraak die er is. Want als je die niet nakomt hoe kan jij jezelf dan nog vertrouwen. Je stelt jezelf enorm teleur en dat knaagt en is niet goed voor je vertrouwen in jezelf, je zelfvertrouwen. Dus ook beloftes die je jezelf doet, zijn belangrijk om na te komen.

Beloof minder

Een grote valkuil is dat je meer belooft dan dat je na kan komen. Dat je in jouw enthousiasme van alles roept en belooft aan een klant. En dat je dan later denkt hoe ga ik dit waarmaken? Hoe kan ik mijn belofte nakomen? Hoe kan ik het vertrouwen dat de klant in mij heeft waarmaken? Daar is een hele simpele oplossing voor. Door minder te beloven. Want als je niet zoveel belooft hou je nog iets over om de verwachtingen van de klant te overtreffen. Daar scoor je enorm mee bij jouw klant. Dat helpt je ook om het vertrouwen dat de klant in jou heeft nog groter te maken. Dus wanneer je de klant belooft dat je het over vier dagen kan leveren, geef je de klant na drie dagen al wat hij wil. Door te beloven dat je binnen vier uur terugbelt en al na twee uur belt. Dat werkt veel beter dan zeggen dat je over anderhalf uur terugbelt en dan pas na twee uur te bellen. Beloof dus minder dan dat jij kan waarmaken. Dan is het veel makkelijker om die belofte na te komen en de verwachtingen van de klant te overtreffen.

Jouw belofte voor 2018

Nog een paar dagen en dan begint het nieuwe jaar. Je hebt vast al nagedacht over het komende jaar en wat je wilt gaan doen en bereiken. Over jouw doelstellingen voor 2018. Wil je meer gaan sporten, vaker leuke dingen doen. Eindelijk eens beginnen met het nieuwe idee waar je mogelijkheden in ziet, maar steeds geen tijd voor hebt. Waarvan je aan jezelf beloofd had om het dit afgelopen jaar echt eens op te gaan pakken. Dat nu knaagt omdat je de belofte aan jezelf om het te gaan doen niet bent nagekomen? Belangrijk om deze doelen te stellen, maar pas ook hier op dat je niet teveel belooft aan jezelf en je omgeving. Zorg dat je het waar kan maken en misschien zelfs nog wel meer dan dat je belooft. Dan overtref je jouw verwachtingen en de verwachtingen van de ander. Dan zit je volgend jaar rond deze tijd met een tevreden gevoel terug te kijken op de behaalde doelstellingen, omdat het reëel doelstellingen zijn geweest die je nu voor jezelf hebt neergezet. Dat ga ik ook doen, want ook ik heb mijzelf teveel beloofd het afgelopen jaar en dat ga ik voor het komende jaar anders doen. Realistischer doen.

Ik beloof jou in elk geval ook het komende jaar wekelijks een blog te sturen, om je te helpen om succesvoller te verkopen en te ondernemen. Dat is zeker, want wat je beloofd hebt, dat moet je doen.

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN