fbpx

Een offerte nabellen levert omzet op

  • Ingrid van Ophem

Je besteedt heel veel tijd aan het maken van een goede offerte. Een goed voorstel dat past bij de wensen van de klant. Je mailt het voorstel en dan is het afwachten wat de klant ervan vindt. Hopen dat hij reageert en als dat niet gebeurt ga je zelf bellen. Vaak pas nadat je jezelf al een aantal keren hebt aangespoord om te gaan bellen, maar er is eigenlijk altijd wel een reden om nog even te wachten. Voor je het weet ben je twee weken verder en denk je, als ze hadden gewild, dan hadden ze wel gebeld. Herkenbaar? Lees dan verder, want je laat omzet liggen.

Je hebt vast zelf wel eens een offerte opgevraagd. Bijvoorbeeld bij een aannemer. Misschien wel bij meerdere. Je krijgt een offerte via de mail en vervolgens gebeurt er niets. Misschien dat er eentje belt en die gun je het dan, omdat hij interesse toont. Van de rest hoor je niets meer en wat denk jij dan? Zoiets als deze aannemer heeft voldoende werk? Ze willen mij blijkbaar niet als klant? Ze zitten niet op mij te wachten? Terecht, want ze tonen geen enkele interesse in jou. Ze willen niet eens weten of ze het goed gedaan hebben. Of dit voorstel dat is waar jij naar op zoek bent. Dat is wat ze communiceren. En wat communiceer jij als jij niet belt nadat jij de klant een voorstel hebt gedaan? Juist ja, precies hetzelfde.

De belangrijkste reden waarom je niet belt is waarschijnlijk de angst om afgewezen te worden. Om te horen dat het niet goed is of nog erger dat de klant voor een ander gekozen heeft. Maar als je niet belt dan wordt je ook afgewezen. Want als jij niet belt is de kans dat de klant niet koopt heel groot. Ook een afwijzing, maar hij komt misschien iets minder hard en persoonlijk binnen.

Op deze manier loop je veel omzet mis. Doe je veel voor niets. Het voeren van een gesprek met de klant en dan vervolgens een goed voorstel schrijven kost tijd. Vaak meer tijd dan je dacht. Het nabellen van het voorstel is slechts een telefoongesprek van, wat zal het zijn, 10 minuten. Dus investeer deze 10 minuten en haal omzet binnen.

Ik heb 7 redenen om wel te bellen voor je op een rij gezet. Allemaal redenen waarom jij de telefoon wel moet pakken en de klant vragen wat hij van jouw voorstel vindt.

1. Jij wilt weten of je het goed hebt gedaan

Je belt de klant omdat je wilt weten of je het goed hebt gedaan. Of jouw voorstel past bij zijn wensen.

2. Jij laat zien dat deze klant belangrijk is voor jou

Door te bellen laat je zien dat jij jouw klant belangrijk vindt. Dat je interesse toont. Dat je graag met hem samenwerkt. Dat je het met plezier regelt. 

3. Je blijft de concurrentie voor

Zijn er meerdere bedrijven in de race voor de opdracht dan is het nog belangrijker om in contact te blijven. Je wilt dat de klant voor jou kiest. En als je concurrenten niet bellen, dan heb je nog meer kans om de deal te sluiten.

4. Jij wilt deze klant graag helpen

De klant heeft een probleem en jij hebt de oplossing. Deze klant wil je graag helpen, dat doe je door te bellen, interesse te tonen en de klant te helpen om zijn besluit te nemen:  jou zijn probleem te laten oplossen.

5. Jij weet waar de klant zit in zijn beslissingsproces

In contact blijven met je klant zorgt ervoor dat je weet wat de klant wil, denkt en beslist. Je hebt hier invloed op. Je kan sturen en bijsturen. Adviseren en er zijn op het moment dat het nodig is.

6. Je komt sneller tot de deal

Hoe langer je wacht met bellen, hoe verder jij in het geheugen, de mailbox en de stapel op het bureau bent weggezakt. Hoe minder de urgentie ineens lijkt te zijn en hoe langer je klant denkt en wikt en weegt. Het ijzer smeden als het heet is, erboven op zitten zorgt ervoor dat je de deal sneller sluit.

7. Je hebt persoonlijk contact

Persoonlijk contact is veel beter dan contact per mail. Via de mail is het moeilijk verkopen. Door te klant te spreken achterhaal je wat de klant van jouw voorstel vindt en kan je dingen uitleggen en toelichten.

Genoeg redenen dus om de telefoon te pakken en de klant te bellen. Gewoon doen, de klant waardeert het en je gaat merken dat je vaker verkoopt. Er is geen enkele reden om het niet te doen. Succes met bellen en laat mij weten wat het je heeft opgeleverd. 

 

 

 

 

 

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN