fbpx

Een doel maakt jou doelgerichter

  • Ingrid van Ophem

Het jaar is bijna voorbij. De decembermaand staat voor de deur en je kan terugkijken op wat het jaar jou heeft gebracht. Wat je hebt bereikt, wat niet is gelukt. Als je tenminste doelen hebt gesteld een jaar geleden. Want heb je die niet gesteld dan ben je lekker bezig geweest met ondernemen en als je daar tevreden over bent, dan is dat het wel waar je over na kan denken. Heb je daadwerkelijk doelen gesteld dan kan je beoordelen of je alles uit het jaar gehaald hebt wat erin zat. Doelen zorgen ervoor dat je richting geeft aan wat je doet. Dat je ergens naar toe kan werken en dat je iets kan bereiken. Misschien denk jij nu wel, die doelen haal ik toch nooit. Wat heeft het dan voor zin? Lees verder en je begrijpt wat het stellen van doelen voor jou kan betekenen en hoe je kan zorgen dat je ze wel behaalt.

Welke doelen
Er zijn natuurlijk heel veel doelen die je kan stellen. Privé doelen en zakelijke doelen. Omzet doelstellingen, het aantal nieuwe klanten die je dit jaar wilt gaan binnenhalen. Eindelijk dat nieuwe product of die nieuwe dienst ontwikkelen. Niet meer overal ja op zeggen, maar eerst nadenken of dit wel handig is om te gaan doen. Het kan dus gaan om omzet gerelateerde doelstellingen, kwaliteitsdoelstellingen, maar ook over jouw ondernemerschap en wat je daar mee wilt en mee wilt bereiken. Doelen die je dit jaar wilt bereiken, maar ook doelen die je over een aantal jaren bereikt wilt hebben. De lange termijn doelen. Deze lange termijn doelen bepalen waar jij over een aantal jaren wilt staan met jouw onderneming. Wanneer je dat helder hebt dan ga je bepalen wat je daarvoor moet doen om ze te bereiken en hieruit komen dan jouw korte termijn doelen. De doelen voor het komende jaar.

Waarom doelen stellen
Een doel stellen betekent dat je hebt besloten om iets te bereiken. Dat je iets wat je nodig vindt of nodig hebt gaat realiseren. Je hebt vast een aantal zaken waarvan je al heel lang denkt: dat moet ik eens gaan doen en dat wil ik ook nog ontwikkelen of mij verder in verdiepen. Door de dagelijkse bezigheden heb je hier geen focus op. Je bent bezig met de waan van de dag en voor je het weet is er weer een week of zelfs een maand voorbij en je hebt er weer geen tijd voor gehad. Je hebt je laten leiden door wat er op jouw pad kwam. Een grote valkuil als je geen heldere doelen voor jezelf hebt gesteld. Duidelijke doelen zorgen ervoor dat je duidelijke keuzes maakt. Dat je bepaalt doe ik dit wel of niet? Brengt dit mij dichter bij mijn doel? Je maakt veel bewuster de keuze is dit nu verstandig om te doen of kan ik dit beter niet doen omdat het mij niet dichter bij mijn doelen brengt? Ik heb dat zelf altijd heel sterk bij opdrachten die ik krijg aangeboden. Ik word altijd meteen enthousiast en wil alles aanpakken. Tegenwoordig kijk ik heel duidelijk naar wat het mij opbrengt en wat het mij kost. Kost aan tijd, aan energie, aan focus. Is het goed om dit te gaan doen of kan ik mij beter focussen op mijn doelstellingen? Dat helpt mij enorm om de juiste keuzes te maken en mijn tijd goed te besteden. Zo te besteden dat ik mijn doelstellingen ga bereiken. Door doelen te stellen hou je de focus op wat je echt wilt doen, echt wilt bereiken. Dat betekent dat je het resultaat sneller behaalt en jouw tijd besteed aan de zaken die echt belangrijk zijn. Het helpt je ook enorm om jouw tijd te managen.

Een plan met duidelijke doelen
Aan het eind van het jaar doelen stellen en dan na een jaar kijken of het gelukt is werkt niet. Ik kan je garanderen dat je ze dan niet bereikt. Dan heeft doelen stellen geen enkele zin en werkt het ook nog eens heel demotiverend. Je hebt het weer niet gehaald. Alleen een doel stellen heeft dus geen zin. Bij het stellen van het doel hoort ook een plan hoe je dit doel gaat halen. Een plan waarin staat wat je nodig hebt om het doel te halen. Dat kan kennis zijn of geld of misschien gewoon alleen maar tijd. Door hier goed over na te denken kan je ook bepalen of het een realistisch doel is. Maak het doel ook meetbaar. Met het doel: ik wil meer omzet halen heb je geen duidelijk doel. Wanneer je een euro meer omzet dan het jaar ervoor haalt, heb je het doel al behaald. Meetbaar wordt het als je er een echt getal van maakt dat je kan meten. Een duidelijk getal in euro’s. Dan is het natuurlijk ook belangrijk om te bepalen hoe je het gaat halen. Je zult iets extra’s moeten doen om het doel ook daadwerkelijk te behalen. Wat ga je doen? Hoe ga je het aanpakken? Maar ook wanneer doe je wat? Een planning maken dus. Zowel van wat en hoe je het gaat doen, als wanneer je de extra omzet hebt behaald. Elke maand een beetje of ga je pas resultaat zien in de tweede helft van het jaar?

Houd jouw doelen in de gaten
Aan het eind van het jaar kijken of het gelukt is, dat is niet voldoende. Wekelijks checken hoe ver je bent, of je de planning haalt en wat je kan doen om bij te sturen is belangrijk om aan het eind van het jaar het gewenste doel te bereiken. Plan tijd in om aan jouw doelen te werken en om voor jezelf te checken hoever je bent. Elke vrijdagmiddag of elke maandagochtend weer even kijken hoe ver je bent is een goed uitgangspunt. Het zorgt ervoor dat de waan van de dag minder invloed heeft op wat je doet. Je hebt een duidelijk doel en kan doordoor beter prioriteiten stellen. Helemaal als je werkt met een to do list. Een lijst wat je deze dag en deze week gaat doen. Ik maak altijd een gecombineerde lijst met dag doelstellingen en de weekdoelstellingen. Deze weekdoelstellingen verdeel ik dan over de dagen van de week. Het zorgt ervoor dat ik dat doe wat belangrijk is en geen tijd verlies aan allerlei randzaken die veel minder belangrijk zijn. Duidelijke keuzes maak.

Betere focus, meer resultaat
Doelen stellen helpt je om meer resultaat te behalen. De belangrijke dingen te doen. Focus te houden op wat je echt wilt doen en bereiken. Het geeft de richting aan waar jij als ondernemer aan wilt werken en naar toe wilt werken. Ze zorgen ervoor dat je groeit als ondernemer en dat jouw onderneming groeit. Neem eens rustig de tijd om na te gaan denken wat jij wilt bereiken over een aantal jaren en bepaal op basis daarvan jouw doelen voor het komende jaar. Laat dat het uitgangspunt zijn van jouw werkzaamheden, van wat jij wel gaat doen en niet gaat doen in het komende jaar.

Deel jouw doelen
Wat enorm helpt in het behalen van jouw doelstellingen is ze te delen met de mensen om je heen. Door ze hardop uit te spreken naar een ander voel jij je verantwoordelijker voor het behalen van jouw doelstellingen. Je kan natuurlijk ook afspreken dat je wekelijks of maandelijks met een ander deelt hoe ver je bent en hoe het gaat. Doe dit met een andere ondernemer en je helpt elkaar in het bereiken van de doelen. Met de ondernemers die ik coach maak ik ook altijd afspraken wat ze gaan doen in de komende weken. Ik vraag in het volgende gesprek altijd naar deze afspraken. Dat is een enorme stok achter de deur om ook daadwerkelijk iets te gaan doen.

Ik ben benieuwd naar jouw doelstellingen voor 2018. Vind je het moeilijk om ze te bepalen? Wil je daar hulp bij? Maak dan gebruik van het gratis verkoop adviesgesprek waarvoor je je kan aanmelden via deze link.  Dan denk ik graag mee over jouw doelstellingen voor 2018.

Wil je jouw doelen delen, laat dan hieronder een reactie achter.

Ook interessant om te lezen:

  • Wat stelt de klant veel vragenWat stelt de klant veel vragen

    Wat stelt de klant veel vragen

    Dat heb jij vast ook wel eens. Een klant vraagt bij jou een offerte aan en vervolgens blijft een klant maar vragen stellen. Heb je hier ervaring mee? Wat zijn de voorwaarden? Hoe werken jullie nu precies? En jij denkt wat wil die klant nu eigenlijk?

    Lees verder

  • In contact blijven met de klant, juist nu!In contact blijven met de klant, juist nu!

    In contact blijven met de klant, juist nu!

    Zit jij letterlijk met je handen in het haar en denk je en hoe nu verder? Wil je actie ondernemen maar weet je niet goed welke dat dan moet zijn? Ik herken het helemaal. Ik had het ook de afgelopen weken. Al mijn trainingen geannuleerd en een lege agenda. Wat ga ik doen? Ik ben contact gaan zoeken met mijn klanten. Mijn netwerk en dat heeft mij al heel veel nieuwe inzichten en mogelijkheden opgeleverd. Want juist nu is het belangrijk om in contact te blijven met je klant.

    Lees verder

  • Wie beslist er eigenlijk?Wie beslist er eigenlijk?

    Wie beslist er eigenlijk?

    Verkopen doe je vaak niet aan één persoon. Je spreekt misschien wel één persoon, maar deze persoon heeft één of meerdere mensen achter zich die meedenken en soms ook meebeslissen. Dus verkoop je meestal aan een aantal personen. En dat is best lastig, want vaak spreek je deze niet, maar bepalen zij wel mee wat er uiteindelijk wordt gekocht en of er daadwerkelijk wordt gekocht. In verkoop taal noemen we dat de Decision Making Unit de DMU. De groep die de beslissing maakt.

    Lees verder

    Succesvoller Verkopen
    Pettemerstraat 12b
    1823 CW Alkmaar
    +31 6 547 141 28
    Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    © 2019 SMACK it CREATIONS
    ALL RIGHTS RESERVED

    Agenda

    Meld je nu aan voor een van onze trainingen

    Er zijn slechts een gelimiteerd aantal plaatsen beschikbaar.


    AANMELDEN